
Η προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις είναι μία απαιτητική διαδικασία, καθώς χρειάζεται, όχι μόνο αφοσίωση και επιμονή από τους μαθητές, αλλά και την σωστή υποστήριξη από τους εκπαιδευτικούς. Η ενθάρρυνση από τους καθηγητές, τόσο στο σχολείο όσο και στο φροντιστήριο ή το ιδιαίτερο μάθημα, παίζει καθοριστικό ρόλο στην διατήρηση της ψυχολογικής ανθεκτικότητας και της αυτοπεποίθησης των μαθητών. Παράλληλα, οι στρατηγικές μνημονικής ενδυνάμωσης μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμα εργαλεία για την βελτίωση της απόδοσης στη μελέτη.
Ο ρόλος της ενθάρρυνσης από τους καθηγητές
Οι μαθητές συχνά βιώνουν άγχος και αμφιβολίες κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους.
Οι καθηγητές, ως καθοδηγητές της μαθησιακής διαδικασίας, μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στην ψυχολογική ενίσχυση των υποψηφίων.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω:
α. Θετικής Ανατροφοδότησης
Η Αναγνώριση της προσπάθειας και η επιβράβευση μικρών επιτυχιών, ενισχύουν την αυτοεκτίμηση των μαθητών.
β. Καθοδήγησης και Υποστήριξης
Οι καθηγητές πρέπει να βοηθούν τους μαθητές να οργανώνουν την μελέτη τους και να βρίσκουν τις μεθόδους που ταιριάζουν καλύτερα στις ανάγκες τους.
γ. Διαχείρισης του Άγχους
Η συζήτηση για το άγχος των εξετάσεων και η προώθηση τεχνικών χαλάρωσης όπως, η βαθιά αναπνοή και ο διαχωρισμός της ύλης σε μικρότερα μέρη, βοηθούν σημαντικά.
δ. Ενίσχυσης της Εσωτερικής Παρακίνησης
Αντί να επικεντρώνονται μόνο στο αποτέλεσμα, οι καθηγητές μπορούν να διδάσκουν στους μαθητές την σημασία και την αξία της γνώσης και της δια βίου μάθησης.
Τεχνικές Μνημονικής Ενδυνάμωσης
Εκτός από τη συναισθηματική ενίσχυση, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τεχνικές που θα τους βοηθήσουν να συγκρατούν πληροφορίες πιο αποτελεσματικά και να βελτιώσουν την μνήμη τους.
α. Μέθοδος των λέξεων – κλειδιών
Για δύσκολες έννοιες, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν λέξεις-κλειδιά που σχετίζονται με το θέμα και τους βοηθούν να θυμούνται ευκολότερα την πληροφορία.
β. Μέθοδος των εικόνων
Η δημιουργία οπτικών συνδέσεων βοηθά στην μνημονική αποτύπωση. Οι μαθητές μπορούν να δημιουργούν διαγράμματα ή να συνδέουν πληροφορίες με εικόνες.
γ. Τεχνική της Αλυσίδας
Συσχετίζοντας έννοιες μεταξύ τους, οι μαθητές μπορούν να δημιουργούν μια «αλυσίδα» γνώσης που διευκολύνει την ανάκληση της πληροφορίας.
δ. Χρήση των ακρωνυμίων και συντομογραφιών
Η δημιουργία συντομογραφιών βοηθά στη μνήμη, όπως ή λέξη «ΠΑΣ» για παράδειγμα, για να θυμάται κάποιος τις περιόδους της Αρχαίας Ελλάδας (Πρωτογεωμετρική, Αρχαϊκή, Σημερινή).
ε. Ενεργή Ανάκληση & Διαλείψεις στη Μελέτη
Η επανάληψη σε τακτά χρονικά διαστήματα αντί για συνεχή μελέτη χωρίς διαλείμματα, βελτιώνει την διατήρηση της γνώσης.
ΕΠΟΜΕΝΩΣ:
Οι Πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένας δύσκολος, αλλά όχι ανυπέρβλητος στόχος.
Οι καθηγητές, με τη σωστή ενθάρρυνση και καθοδήγηση, μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να διατηρήσουν την ψυχική τους ανθεκτικότητα.
Παράλληλα, η χρήση μνημονικών τεχνικών ενισχύει την αποτελεσματικότητα της μελέτης τους.
Με συνδυασμό συναισθηματικής υποστήριξης και έξυπνων στρατηγικών, οι μαθητές μπορούν να φτάσουν στην επιτυχία με περισσότερη σιγουριά και αυτοπεποίθηση.
Για τον καθηγητή λοιπόν, η είσοδος του στην τάξη και η διδασκαλία του «παρακάτω» μαθήματος, δεν πρέπει να εξαντλείται μόνο στην παράδοση, αλλά να είναι μια διαδικασία καθημερινής προσπάθειας για να βοηθούνται οι μαθητές όσο το δυνατό περισσότερο.
«Κάνω το μάθημα μου και φεύγω» δεν σημαίνει πια, για τις σύγχρονες καταστάσεις που διάγουμε καθημερινά, ότι κάνω σωστά τη δουλειά μου.
Δεν αρκεί, στην εποχή της εικονικής πραγματικότητας, μόνο αυτό για να βοηθήσουν τα παιδιά, τα οποία επιβάλλεται πάντα να βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Ρούλα Μακρή – Φιλόλογος/CEO Πρότυπου Εκπαιδευτικού Οργανισμού “Ρούλα Μακρή”