Ένας αιώνας συμπληρώνεται απ’ την μεγάλη τραγωδία του Ελληνισμού που όμως μοιραία μπόλιασε δημιουργικά τις τέχνες, τον πολιτισμό και την γενικότερα την αισθητική της καθημερινότητας, την αντίληψη της ζήσης.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, στο χώρο του τραγουδιού, υπήρξαν ξεχωριστές καταθέσεις που άφησαν ανεξίτηλο αποτύπωμα.
Τώρα με αφορμή και αυτήν την σημαδιακή επέτειο, θα υπάρξουν και νέες απόπειρες, τόσο σε επίπεδο εκδηλώσεων όσο και δισκογραφικών εργασιών.
Μια από αυτές που φαίνεται πως θα έχει ουσιαστικό χαρακτήρα, είναι αυτή στην οποία πρωτοστατούν ο Πρωτοψάλτης, Μουσικοδιδάσκαλος, καθηγητής Φιλολογίας και Βυζαντινής μουσικής Γιώργος Ντόβολος και ο βιρτουόζος στο ούτι, πολυοργανίστας, συνθέτης, τραγουδιστής και ιδρυτής των ΤΑΚΙΜ, Θωμάς Κωνσταντίνου.
Ο τελευταίος είναι γιος του σπουδαίου βετεράνου ερμηνευτή Γιάννη Κωνσταντίνου. Οι ηχογραφήσεις του έργου έχουν ολοκληρωθεί. Το άλμπουμ θα κυκλοφορήσει τις επόμενες ημέρες.
Ο λόγος στον Θωμά Κωνσταντίνου:
«Η επέτειος των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική καταστροφή μας βρήκε όλους σε μία δύσκολη χρονική συγκυρία λόγω της πανδημίας. Όταν λοιπόν μου προτάθηκε από τον φίλο Γιώργο Ντόβολο να αναλάβω την μουσική παραγωγή και ενορχήστρωση αυτού του δίσκου βρήκα την ευκαιρία να δουλέψω πάνω σε ένα υλικό που πάντοτε με γοήτευε και με συγκινούσε και μάλιστα σε μία συνθήκη πρωτόγνωρη για τους μουσικούς της γενιάς μας.
Έτσι λοιπόν ανατρέξαμε στις πρώτες εκτελέσεις γνωστών αλλά και λιγότερο γνωστών τραγουδιών και σκοπών της Μικράς Ασίας , όχι με σκοπό τη στείρα επανεκτέλεση αλλά για να ανακαλύψουμε κρυμμένα…διαμαντάκια , που με το πέρασμα των χρόνων δεν τα είχαμε προσέξει όσο θα έπρεπε.
Τραγούδια φτιαγμένα από πρόσφυγες ηχογραφήθηκαν εκ νέου με τη βοήθεια εξαιρετικών μουσικών και τραγουδιστών όπως τότε , ζωντανά , «μία κι έξω».
O Μανώλης Κόττορος στο βιολί, ο Παναγιώτης Βέργος στο σαντούρι , ο Μανούσος Κλαπάκης στα κρουστά , ο Αντώνης Καλιούρης στο κλαρίνο , ο Ηλίας Μαντικός στο κανονάκι , ο Γιάννης Πλαγιαννάκος και ο Δημήτρης Τσεκούρας στο κοντραμπάσο και ο Γιάννης Κυριμκυρίδης στο πιάνο «κέντησαν» το μουσικό αποτέλεσμα με τη βοήθεια του Γιώργου Φραγγέλη στην κονσόλα του ήχου.
Στην παρέα ήρθαν και ταίριαξαν οι εξαιρετικές τραγουδίστριες Σοφία Παπάζογλου και Ασπασία Στρατηγού και Μαριάνθη Λιουδάκη. Στα φωνητικά συνέδραμαν η Αλεξάνδρα Μοροσίδου, Κρινιώ Τζαβέλλα και Χριστίνα Κιτσούλη. Συμμετείχε η χορωδία Παραδοσιακής και Βυζαντινής μουσικής «Εν Ωδαίς» με έδρα τον προσφυγικό Βύρωνα καθώς και η χορωδία του Σπύρου Λάμπρου.
Το γενικό πρόσταγμα και την επιμέλεια της παραγωγής είχε ο εξαιρετικός τραγουδιστής και ψάλτης Γιώργος Ντόβολος , ο οποίος είναι και ο βασικός ερμηνευτής του δίσκου.
Ένα εγχείρημα δύσκολο , που είχε ως αποτέλεσμα να «μετρηθούμε» και να κρυφοκοιτάξουμε , έστω και για λίγο , στον ψυχισμό εκείνων των μουσικών και τραγουδιστών του μεσοπολέμου που τα είδαν και τα έζησαν όλα , από την απόλυτη ευδαιμονία και δημιουργία έως την απόλυτη καταστροφή και τέλος τον ξεριζωμό.
Τέτοια είναι η μουσική μας , ζωντανή ,σμιλεμένη με πόνο και αλήθεια ,πάντοτε επίκαιρη και ευεργετική για αυτούς που θέλουν να μάθουν από το παρελθόν και να χτίσουν κάτι νέο και διαχρονικό».
Πηγή: ogdoo.gr