Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της «Καθημερινής», το αρμόδιο υπουργείο διερευνά την μετατροπή των διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους σε ηλεκτρονικά, με αναλογική χρέωση των οδηγών. Η μελέτη έχει ήδη ξεκινήσει και δεν αποκλείεται στις αρχές του 2022 να πραγματοποιηθεί διαγωνισμός ώστε να ολοκληρωθεί τελικά η σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ) και το έργο να προχωρήσει.
Αυτή την στιγμή, σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης σε αυτοκινητοδρόμους διαθέτει μόνο η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα), για όσους οδηγούς χρησιμοποιούν τον πομποδέκτη της. Στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους ο οδηγός πληρώνει την απόσταση από έναν μετωπικό σταθμό διοδίων στον επόμενο, ανεξάρτητα με το πόση θα διανύσει, με την εξαίρεση των σημείων γύρω από αστικά κέντρα όπου έχουν τοποθετηθεί πλευρικά διόδια και στους κόμβους εισόδου/εξόδου.
Η εφαρμογή του νέου συστήματος θα έχει τα εξής πλεονεκτήματα:
- Δικαιότερη χρέωση του χρήστη, αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση
- Αποφυγή των συχνών στάσεων των οχημάτων στους σταθμούς διοδίων για την καταβολή του αντιτίμου (συχνά ανά 30-40 χλμ.) και επομένως συντομότερες μετακινήσεις, μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και μόλυνσης του περιβάλλοντος
- Προσαρμογή προς την ισχύουσα σχετική κοινοτική νομοθεσία
Το νέο σύστημα αναλογικών διοδίων θα βασίζεται σε διαφορετική αρχή λειτουργίας στα ιδιωτικής και επαγγελματικής χρήσης οχήματα. Συγκεκριμένα:
- Τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR). Θα καταγράφεται η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο και από αυτή θα προκύπτει η χρέωση, ενώ το σύστημα θα καλύπτει όλες τις προδιαγραφές προστασίας προσωπικών δεδομένων των χρηστών.
- Τα επαγγελματικής χρήσης οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια “Εποχούμενη Συσκευή” (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS). Η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές, όπως στη διαχείριση στόλου αυτοκινήτων, την επιτήρηση χρήσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, κ.α.
Μένει να δούμε πότε θα γίνει πράξη ο νέος τρόπος υπολογισμού της χρέωσης, αλλά και αν με αυτόν θα προκύψουν χαμηλότερες, ή ακόμα υψηλότερες χρεώσεις σε κάθε ταξίδι μας.
Πηγή: gocar.gr