Δύο συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου θα πραγματοποιηθούν σήμερα τη Δευτέρα 24 Απριλίου. Η πρώτη θα είναι μία τακτική συνεδρίαση και στη συνέχεια η συνεδρίαση για την υποχρέωση της δημοτικής αρχής να λογοδοτεί κάθε δύο μήνες στο δημοτικό συμβούλιο.
Θα έχουν ενδιαφέρον και οι δύο συνεδριάσεις, αφού αναμένεται στην τακτική συνεδρίαση να συζητηθεί το θέμα της απόσυρσης – αντικατάστασης της ανεξάρτητης -πλέον- δημοτικής συμβούλου κας Ιουλίας Κιούπη από το Δ.Σ της ΔΕΑΔΒ Α.Ε. μετά από αίτημα του κ. Μπαντή. Στη συνεδρίαση αναμένεται να τεθεί και η μη ανανέωση συμβάσης – απόλυση 62χρονου εργαζομένου από τη ΔΕΑΔΒ Α.Ε. Επίσης στη συνεδρίαση για τη λογοδοσία αναμένεται ενδιαφέρον, αφού, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν τεθεί ερωτήματα από δύο παρατάξεις για την οικονομική κατάσταση, που βρίσκεται ο δήμος και θα υποχρεωθεί ο δήμαρχος κ. Σωτηροπουλος να απαντήσει. Έτσι αναμένεται να ενημερωθεί υπεύθυνα το συμβούλιο και να σταματήσουν οι φήμες και τα όσα λέγονται δεξιά και αριστερά, για απλήρωτες υποχρεώσεις του δήμου, για οικονομική ασφυξία κ.λπ.
Για την απόσυρση – αντικατάσταση της κας Ιουλίας Κιούπη από το Δ.Σ. της ΔΕΑΔΒ Α.Ε. έχουμε αναφερθεί σε προηγούμενα άρθρα μας αναλυτικά στα γεγονότα, που έχουν προηγηθεί. Το θέμα «Τροποποίηση της υπ΄αρ.10/2024 απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου» επανέρχεται μετά από αναβολή με την ίδια εισήγηση από τον κ. δήμαρχο, που υιοθετεί το αίτημα του κ. Μπαντή να αποσυρθεί η κ. Κιούπη από το από το Δ.Σ. της ΔΕΑΔΒ Α.Ε.
Στην εισήγηση του δημάρχου αναφέρεται μεταξύ άλλων:
“Μεταξύ των μελών -στο πλαίσιο και της πολιτικής συμφωνίας που έγινε μεταξύ των δημοτικών παρατάξεων του δήμου μας- προτάθηκαν από την δημοτική παράταξη «Βύρωνας Μπροστά» δύο δημοτικοί σύμβουλοι της για να εκλεγούν ως μέλη του νέου Δ.Σ., ήτοι οι Γεώργιος Λέλος και Ιουλία Κιούπη. Πράγματι τα δύο αυτά μέλη της παράταξης «Βύρωνας Μπροστά» εξελέγησαν με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης μέλη του νέου Δ.Σ. της ΔΕΑΔΒ.
Με το υπ` αριθμόν πρωτ. 6302/21-3-2024 έγγραφο της δημοτικής παράταξης «Βύρωνας Μπροστά» ζητείται η αντικατάσταση του μέλους του Δ.Σ Ιουλίας Κιούπη με το μέλος της παράταξής αυτής Ανδρέα Λεκατσά”.
Ο κ. Σωτηρόπουλος Αλέξης εισηγείται την τροποποίηση της προηγούμενης απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, ώστε να γίνει πράξη το αίτημα που έχει υποβάλει ο κ. Μπαντής να αποσυρθεί και να αντικατασταθεί η κα Κιούπη και στην θέση της να τοποθετηθεί ο κ. Ανδρέας Λεκατσάς.
Υπενθυμίζουμε ότι η κα Κιούπη στο προηγούμενο δημοτικό συμβούλιο έκανε γνωστή την ανεξαρτητοποίηση της από την παράταξη «Βύρωνας Μπροστά» και τους λόγους που την οδήγησαν σε αυτή. Ο κ. Μπαντής απαντώντας στην επιστολή ανεξαρτητοποίησης της κας Κιούπη μιλώντας στο δημοτικό συμβούλιο είχε ισχυρισθεί ότι «η κα Κιούπη ανεξαρτητοποιήθηκε γιατί ήθελε να καταλάβει κάποια έμμισθη θέση και όχι θέση αντιπολίτευσης».
Στη σημερινή συνεδρίαση αναμένεται να διασταυρωθούν εκατέρωθεν πολιτικά επιχειρήματα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ είναι πιθανό να υπάρχει και νομική υποστήριξη στα όσα ισχυρίζεται για την μη καθαίρεση της η κα Κιούπη.
Σε κάθε περίπτωση το θέμα εμπλέκεται και έχει και νομικές προεκτάσεις διότι σύμφωνα με την νομοθεσία τα μέλη του Δ.Σ. της ΔΕΑΔΒ Α.Ε. δεν εκπροσωπούν παρατάξεις και δεν καθαιρούνται ή αντικαθίστανται με αίτημα των παρατάξεων.
Τα παραπάνω ο «πράσινος» δήμαρχος κ. Σωτηρόπουλος ως νομικός οφείλει να τα γνωρίζει. Αν τελικά επιμένει να υιοθετήσει το αίτημα του κ. Μπαντή εκ μέρους της δεξιάς παράταξης «Βύρωνας Μπροστα», πιθανά συνεπικουρούμενος και από την παράταξη «ΣΤΑΣΗ ΒΥΡΩΝΑ» του κ. Κατωπόδη, είναι κάτι για το οποίο θα κριθεί.
……..
Είναι προφανές ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ενδοπαραταξιακές διαφωνίες και εξελίξεις στην δεξιά παράταξη «Βύρωνας Μπροστά», που δεν σχετίζονται με ουσιαστικές πολιτικές διαφοροποιήσεις στην κατεύθυνση αλλαγής πολιτικής. Προφανώς αυτές δεν πρόκειται να βοηθήσουν το λαό του Βύρωνα για μία καλύτερη ζωή στην πόλη.
Όμως οι αντιθέσεις αυτές φέρνουν στην επιφάνεια τα διαχρονικά προβλήματα στη λειτουργία της δημοτικής επιχείρησης του δήμου και τις πολιτικές συμφωνίες μεταξύ παρατάξεων, που εναλλάσσονται στη διοίκηση του δήμου και διαχειρίστηκαν τη διοίκηση της δημοτικής επιχείρησης.
Μίας επιχείρησης που από το 1997, επί δημαρχίας Ρογκάκου, στη συνέχεια Χαρδαλιά, και Κατωπόδη, έχει ένα «αμαρτωλό παρελθόν» με παράνομες προσλήψεις, με χρέη στο ΙΚΑ, με μαύρη ανασφάλιστη εργασία, με οικονομικές επιβαρύνσεις για το δήμο, κ.ά. Από 40 περίπου εργαζομένους, που απασχολούσε το 1994-95 η δημοτική επιχείρηση, έφτασε μέχρι τις δημοτικές εκλογές του 1998 -επί δημαρχίας Ρογκάκου- να απασχολεί πάνω από 260. Έγινε αλματώδη αύξηση προσωπικού στην επιχείρηση για να ξεπεραστεί ο νεοσύστατος νόμος 2190/94 (ΑΣΕΠ – Πεπονή), που έβαζε κριτήρια και έλεγχο στις προσλήψεις του δήμου όχι όμως και στην δημοτική επιχείρηση. Είναι η εποχή που η επιχείρηση εξαπλώνεται, κυλικεία, αναψυκτήρια, ταβερνεία. Αυτή η πρακτική συνέβαλλε σημαντικά ώστε να κερδηθούν οι δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου του 1998 από την τότε δημοτική αρχή, αλλά ταυτόχρονα κατάφερε η δημοτική επιχείρηση να καταρρεύσει, να πνιγεί στα χρέη και οι εργαζόμενοι να μένουν απλήρωτοι.
Απέναντι σε αυτή την πολιτική αντιδρούσε και έδωσε αγώνες το Σωματείο Εργαζομένων στο δήμο.
Είναι η εποχή που γιγαντώθηκαν οι επιχειρήσεις των δήμων, ολοκλήρου του πολιτικού και κομματικού φάσματος, προκειμένου να ξεπεραστεί ο ΑΣΕΠ και να υπάρχει, όπως έλεγαν οι δήμαρχοι, “ευελιξία στη λειτουργία”. Παρουσιάζεται αλματώδης αύξηση των δημοτικών επιχειρήσεων σε όλους τους δήμους της χωράς. Από 439 δημοτικές επιχειρήσεις το 1994, έγιναν 1477 το 2003.
Το τεράστιο πλέον πρόβλημα της δημοτικής επιχείρησης έπρεπε να επιλυθεί από τη νέα διοίκηση Χαρδαλιά το 2002. Κάτω από τους αγώνες και την πίεση των εργαζομένων, ρυθμίστηκαν τα χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία, οι εργαζόμενοι πληρώθηκαν, άλλα τα χρέη τα επιβαρύνθηκε ο δήμος.
Στη συνέχεια οι δημοτικές επιχειρήσεις στην συντριπτική τους πλειοψηφία έγιναν προβληματικές και καταχρεωμένες και η κυβέρνηση αναγκάστηκε και άλλαξε το νομικό πλαίσιο, οι δημοτικές επιχειρήσεις έκλεισαν και δημιουργήθηκαν νέες.
Το Σωματείο των Εργαζομένων στο δήμο Βύρωνα υποστήριζε ότι δεν χρειάζεται να υπάρχει δημοτική επιχείρηση. Είχε πάγιο αίτημα η δημοτική επιχείρηση και οι υπηρεσίες της, που πλέον περιορίζονταν στο κοιμητήριο, να περάσουν στο δήμο.
Η δημοτική αρχή Χαρδαλιά ωστόσο με τη συνδρομή σχεδόν όλων των παρατάξεων δημιούργησε την ΔΕΑΔΒ Α.Ε. (27/12/2010) μεταφέροντας τις υποχρεώσεις της προς το δήμο Βύρωνα (15.000.000ευρώ ήταν αυτές περίπου), όπως περιγράφεται στη σύσταση της Ανώνυμης Εταιρείας (ΦΕΚ. Α.Ε. – ΕΠΕ Νο 14821/29-12-2010) καθώς και το Διαδημοτικό Δίκτυο Βύρωνα – Υμηττού που διαχειρίζεται το θέατρο βράχων. Έγιναν έτσι τα πράγματα προφανώς γιατί ήθελε ο τότε δήμαρχος κ. Χαρδαλιάς -και ήθελαν μαζί του και όλοι αυτοί που θα διαχειρίζονται την διοίκηση του δήμου- μέσω της ΔΕΑΔΒ Α.Ε. να έχουν ευελιξία κινήσεων και χειρισμών στη διαχείριση της, στις προσλήψεις, τις προμήθειες, το προσωπικό. Να ξεπερνούν τελικά το πλαίσιο οικονομικού ελέγχου και λειτουργίας του δήμου. Όποιος τελικά είναι δήμαρχος -ή θα γίνει- ως δημοτική αρχή έχει πλέον στα χέρια του και μία ΔΕΑΔΒ Α.Ε. -μαγαζί γωνία- και μαζί με αυτήν έχει πλήρη ελευθέρια κινήσεων. Έτσι με πολιτικές συνεννοήσεις μπορεί να έχει ένα Δ.Σ. και να λύνονται τα ζητήματα “κάτω από το χαλί”. Το δημοτικό συμβούλιο καταλήγει έτσι σπάνια να ασχολείται με τη δημοτική επιχείρηση, ενώ και νομικά δεν έχει καμία δυνατότητα ουσιαστικού ελέγχου της.
Οι πολιτικές αυτές συμφωνίες φαίνεται πως επιλέγεται από τη νέα δημοτική αρχή να συνεχιστούν και σήμερα, στην ΔΕΑΔΒ Α.Ε. για την νέα περίοδο 2024-2029.
Πιο συγκεκριμένα:
Ο νόμος για την εκλογή των Δ.Σ. των Α.Ε., όπως είναι η ΔΕΑΔΒ Α.Ε., είναι σαφής (Ν. άρθρα 81, 82). Δεν αναφέρεται σε πολιτικές συνεννοήσεις για την τοποθέτηση και την εκλογή των μελών των Δ.Σ. Επίσης ορίζει και τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντικατάσταση κάποιου μέλους.
Η διαδικασία αυτή πρέπει να τηρηθεί χωρίς καμία παρέκκλιση. Και αυτό για να μπορεί το κάθε μέλος του Δ.Σ. να εκφράζει ελεύθερα την άποψη του για το συμφέρον της επιχείρησης και εν γένει του δήμου και των κατοίκων του. Να μην δεσμεύεται από πολιτικές και παραταξιακές συνεννοήσεις και σκοπιμότητες.
Αυτό είναι κρίσιμο ζήτημα, που σχετίζεται με την λειτουργία μίας δημοτικής επιχείρησης και όχι μιας οποιασδήποτε επιχείρησης Α.Ε.
Στην προκείμενη περίπτωση η όλη διαδικασία για την εκλογή των μελών του Δ.Σ. της ΔΕΑΔΒ Α.Ε. δεν γίνεται σύμφωνα με τα όσα ορίζει η νομοθεσία και φαίνεται πως είναι προϊόν πολιτικών συμφωνιών, που υπηρετούνται σκοπιμότητες και ερμηνεύεται ο νόμος κατά το δοκούν.
Ο δήμος Βύρωνα δεν χρειάζεται να έχει επιχείρηση Α.Ε., όπως είναι η ΔΕΑΔΒ Α.Ε., που δημιουργήθηκε κάτω από άλλες συνθήκες.
Σήμερα η συγκεκριμένη επιχείρηση δεν χρειάζεται να λειτουργεί ως τέτοια και οι υπηρεσίες, που παρέχει στο κοιμητήριο, μπορούν να ενσωματωθούν στο δήμο μαζί με το σύνολο των εργαζομένων της. Αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να πάψει να αποτελεί ένα λάφυρο στα χέρια της εκάστοτε δημοτικής αρχής και των διοικήσεων της ΔΕΑΔΒ Α.Ε.
Αυτός είναι ο μόνος τρόπος, όπως έχει δείξει η εμπειρία στα χρόνια της λειτουργίας της, οι «αμαρτίες» του παρελθόντος (προσλήψεις και απολύσεις ανεξέλεγκτες, χρέη σε ασφαλιστικά ταμεία, μαύρη ανασφάλιστη εργασία, χρέη που επιβαρύναν το δήμο, παροχή ακριβών υπηρεσιών προς τους κατοίκους, σκοπιμότητες σε επιλογές στην ανανέωση συμβάσεων εργαζομένων, ελαστικές εργασιακές σχέσεις, απασχόληση εργαζομένων στη ΔΕΑΔΒ Α.Ε. που μισθοδοτούνται από το δήμο κ.λπ.) να μην επανέρχονται και να μη συνεχίζονται, όπως γίνεται σήμερα, εν αγνοία πολλές φορές -όχι μόνο του δημοτικού συμβουλίου αλλά- και των μελών του Δ.Σ της ΔΕΑΔΒ Α.Ε.
Αυτή θα ήταν η λύση προς όφελος του δήμου, των κατοίκων της πόλης και των εργαζομένων σε αυτή.
Πηγή: Ρωγμή στην Ενημέρωση