Τα τροχαία δυστυχήματα ευθύνονται για το θάνατο περίπου 20.000 ανθρώπων ετησίως στην Ε.Ε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο αριθμός αυτός ήταν 18.800 το 2020, μειωμένος κατά 4.000 σε σύγκριση με το 2019, με τα lockdown να θεωρούνται βέβαια ο βασικός λόγος αυτής της μείωσης.
Όποιος και αν είναι ο αριθμός των θανάτων που προκαλούνται από τροχαία, υπάρχει ένα νούμερο που σχετίζεται με αυτά και παραμένει σταθερό με πολύ μικρές αποκλίσεις. Υπολογίζεται ότι το 25% αυτών των θανάτων οφείλεται στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Η βελτίωση των αυτοκινητόδρομων και η αυστηριοποίηση του πλαισίου ελέγχου του ΚΟΚ μείωσε σε μεγάλο βαθμό τα τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη τη δεκαετία 2010-2020 (η Ελλάδα ήταν πρώτη σε αυτό το ποσοστό με 54%, έχοντας όμως και πολύ μεγάλα περιθώρια βελτίωσης), ωστόσο η πρόοδος στην ειδική κατηγορία της οδήγησης σε κατάσταση μέθης θεωρείται μικρή. Τα αλκοτέστ ήταν αρκετά αποτελεσματικά όταν στην αρχή θέσπισής τους και για κάποια χρόνια οι έλεγχοι ήταν πυκνοί, πλέον όμως οι οδηγοί δεν φαίνεται να έχουν το φόβο τους, αφενός μεν διότι τα μπλόκα έχουν αραιώσει, αφετέρου διότι πολλοί έχουν μάθει να τα αποφεύγουν.
Στο άμεσο μέλλον όμως δεν θα χρειάζεται να βγει κανένας αστυνομικός στο δρόμο για να τσεκάρει αν κάποιος οδηγεί αλκοολικός. Θα το κάνει μόνο του το… αυτοκίνητο, μέσω του Alcohol Interlock.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έλαβε μία απόφαση απ’ αυτές που απηχούν στην εξέλιξη προφανώς της τεχνολογίας, κυρίως όμως του πολιτισμού. Από τον Ιούλιο του 2022 κάθε όχημα που θα αποκτά έγκριση τύπου σε κράτη – μέλη της Ε.Ε. θα πρέπει να έχει εργοστασιακά εγκατεστημένο αλκοολόμετρο. Θα πρόκειται για μια ηλεκτρονική συσκευή, που θα πρέπει να ανάψει το «πράσινο φως» για να πάρει μπροστά ο κινητήρας.
Κατά την είσοδο του οδηγού στο αυτοκίνητο και πριν εκκινήσει το όχημα με το κλειδί, το αλκοολόμετρο θα απαιτεί από τον οδηγό να φυσήξει στο ειδικό στόμιο ενός αναπνευστήρα ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσον έχει κάνει χρήση αλκοόλ και αν είναι σε θέση να οδηγήσει, σύμφωνα και με τα όρια που ισχύουν σε κάθε χώρα. Στην περίπτωση που ο οδηγός βρεθεί να έχει καταναλώσει περισσότερο αλκοόλ απ’ όσο προβλέπει ο νόμος, τότε ο κινητήρας θα μένει κλειδωμένος και το αυτοκίνητο ακινητοποιημένο!
Το σύστημα θα είναι υποχρεωτικό από το 2024 για όλα τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην ΕΕ, ανεξαρτήτως από την ημερομηνία που έχουν αποσπάσει έγκριση τύπου.
Το Alcohol Interlock έρχεται στον απόηχο μιας θλιβερής έρευνας που έδειξε ότι από τους 30.000 οδηγούς που έχουν στερηθεί το δίπλωμά τους εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ στην Ευρώπη, πάνω από το 30% αυτών (περίπου 10.000) συνεχίζουν να οδηγούν χωρίς δίπλωμα.
Κάποιες χώρες, όπως οι Τσεχία, Ουγγαρία, Ρουμανία και Σλοβακία, έχουν θεσπίσει ήδη μηδενικό όριο κατανάλωσης αλκοόλ. Σε άλλες είναι υπό εξέταση. Στην Ελλάδα, ένας οδηγός θεωρείται υπό την επήρεια μέθης όταν ανιχνεύεται αλκοόλ 0,50 γρ./λτ. σε περίπτωση αιμοληψίας ή 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα. Τα πρόστιμα ξεκινούν από 200 ευρώ και μπορούν να φθάσουν – ανάλογα με τα ποσοστά αλκοόλ στο αίμα του παραβάτη – έως και τις 2.000 ευρώ, ενώ κατά περίπτωση προβλέπεται μέχρι και ποινή φυλάκισης.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα δεσμευτούν να έχουν προεγκατάσταση του συστήματος, χωρίς να έχει γίνει γνωστό αν αυτό θα έχει αντίκτυπο στην τιμή του αυτοκινήτου. Το αλκοολόμετρο εφαρμόζεται ήδη σε κάποιες χώρες της Ευρώπης για συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών. Μία από αυτές είναι η Σουηδία, που έχει και το χαμηλότερο ποσοστό θανάτων από τροχαία σε σχέση με τον πληθυσμό. Στο δε Βέλγιο, αν ένας οδηγός που έχει δεχθεί πρόστιμο επειδή οδηγούσε υπό την επήρεια αλκοόλ εντοπιστεί κατά τη διάρκεια της ποινής του να οδηγεί, θα πρέπει όταν αποκτήσει εκ νέου δικαίωμα οδήγησης να εγκαταστήσει το συγκεκριμένο σύστημα στο αυτοκίνητο με δικό του κόστος, εκτός από το βαρύτατο πρόστιμο, το οποίο θα κληθεί να πληρώσει.
Απομένει να φανεί αν οι ασιατικές και οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες συνομολογήσουν, ακολουθώντας το παράδειγμα των Ευρωπαίων ανταγωνιστών τους, αν και μοιάζει βέβαια σχεδόν απίθανο να μην συμμορφωθούν απεμπολώντας ένα τόσο μεγάλο κομμάτι από την αγοραστική πίτα τους.
Πηγή: menshouse.gr