– Τι είπε ο αναπληρωτής υπουργός εσωτερικών Θ. Λιβάνιος στην ΚΕΔΕ
Το περίγραμμα για την διαμόρφωση του σύγχρονου ενιαίου Κώδικα της Αυτοδιοίκησης παρουσίασε σε συνεδρίαση 13/3 της νεοεκλεγείσας διοίκησης της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, προκειμένου μέχρι το τέλος του 2024, η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ.Λάζαρος Κυρίζογλου
καλωσορίζοντας τον υπουργό κ. Λιβάνιο, υπογράμμισε ότι η διαχρονική παρουσία και η εμπειρία του στην Αυτοδιοίκηση εκπέμπει την προσδοκία και την ελπίδα
για μια γόνιμη, καρποφόρα και δημιουργική συνεργασία για τη διαμόρφωση ενός νέου οδικού χάρτη για την Αυτοδιοίκηση της χώρας και την προώθηση επιτέλους μιας πραγματικής και ουσιαστικής αλλαγής στο μοντέλο λειτουργίας της Αυτοδιοίκησης και του Κράτους.
Ο κ. Κυρίζογλου κατέθεσε στον υπουργό υπόμνημα με τις προτάσεις και τα αιτήματα της ΚΕΔΕ.
Αναφερόμενος στην οικονομική κατάσταση ο κ. Κυρίζογλου τόνισε ότι οι δήμοι έχουν περιέλθει σε δύσκολη οικονομική κατάσταση.
Το ενεργειακό κόστος, η καταβολή του τέλους ταφής των απορριμμάτων και αύξηση του μισθολογικού κόστους λόγω των αυξήσεων που δόθηκαν και σωστά, από 1/1/2024, στους υπαλλήλους, έχουν ανατρέψει τα οικονομικά δεδομένα των δήμων.
Ο κ. Κυρίζογλου ανέφερε συγκεκριμένα: «Κρίνουμε σημαντική την αύξηση κατά 200 εκ. ευρώ, της τακτικής επιχορήγησης σε σχέση με το 2023, η οποία όμως εξανεμίζεται εξαιτίας της παρακράτησης πόρων για το τέλος ταφής, που έχει ως αποτέλεσμα σε πολλούς δήμους να είναι σχεδόν μηδενική.
Επιπλέον, υπάρχουν εκκρεμείς οικονομικές υποχρεώσεις προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση (παρακρατηθέντες πόροι, κάλυψη του ενεργειακού κόστους, ναυαγοσώστες, αδέσποτα, απόδοση 7,5 εκ. € στα ΚΔΑΠ για το διάστημα 2022 – 2023 κ.λπ.) που καθιστούν δύσκολη την ομαλή εκπλήρωση των υποχρεώσεων μας απέναντι στους πολίτες των τοπικών μας κοινωνιών. Εν ολίγοις για να έχουν οι δήμοι μας τη δυνατότητα να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις και αρμοδιότητές τους, πρέπει να τους αποδοθούν δύο επιπλέον δόσεις ΚΑΠ για το 2024».
Αναφερόμενος στην υποστελέχωση των υπηρεσιών των δήμων ο κ. Κυρίζογλου τόνισε την ανάγκη υλοποίησης ενός 4ετους προγράμματος για την κάλυψη των κενών θέσεων, τη στελέχωση των νέων υπηρεσιών και την αντικατάσταση των αποχωρούντων υπαλλήλων (με την κινητικότητα και τη συνταξιοδότηση). Επίσης ζήτησε την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης του προσωπικού μέσω του ΑΣΕΠ και την αύξηση των ειδικών συμβούλων και συνεργατών.
Στην συνέχεια τον λόγο πήρε ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Χάρης Δούκας
Ο κ. Δούκας ” Είναι σημαντική η παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών στην πρώτη συνεδρίαση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων. Το σύνολο των θεμάτων που απασχολούν τους δήμους, και έθεσε ο πρόεδρος με το υπόμνημά του, μας βρίσκουν όλους σύμφωνους, άλλωστε αποτελούν πάγια αιτήματα της ΚΕΔΕ και είναι σε γνώση του υπουργο”, τόνισε ο Χάρης Δούκας.
” Σήμερα είμαστε εδώ για να θέσουμε τις προτεραιότητες, να έχουμε τις πρώτες απαντήσεις, αλλά και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα” τόνισε ο κ. Δούκας, αναφερωμενος στα 8 θέματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης:
- Να αποκατασταθεί η πλήρης εφαρμογή του νόμου 3852 με την απόδοση στους δήμους όλων των θεσμοθετημένων ΚΑΠ. Να πάψουν δηλαδή να ισχύουν οι μνημονιακοί περιορισμοί. Από αναλυτική μελέτη των οικονομικών της Αυτοδιοίκησης προκύπτει ότι από τα 7,5 δισ. που θα έπρεπε να εισπράξουν φέτος οι δήμοι, θα πάρουν μόλις 1,5 δισ. Ζητάμε τα υπόλοιπα 6 δισ. ευρώ.
- Να ενσωματωθεί στους ΚΑΠ το πρόσθετο κόστος που έχει προκύψει από τις αυξήσεις των μισθών και επιδομάτων των εργαζομένων στους δήμους. Η αύξηση των κεντρικών αυτοτελών πόρων, τα 140 εκατομμύρια ευρώ, δεν καλύπτει καν το αυξημένο κόστος μισθοδοσίας των εργαζομένων που είναι 170 εκατομμύρια ευρώ.
- Να επιστραφούν οι παρακρατηθέντες πόροι από τους ΚΑΠ για το τέλος ταφής απορριμμάτων και να αναθεωρηθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο επιβολής του τέλους. Ζητάμε την κατάργηση και τον επαναπροσδιορισμό του, όχι σε τιμωρητική λογική, αλλά σε ένα πλαίσιο που θα στηρίζει και θα προωθεί την ανακύκλωση των απορριμμάτων.
- Να ξεπαγώσουν οι προσλήψεις στους δήμους. Τα τελευταία χρόνια έχουν χάσει οι δήμοι το 40% του ανθρώπινου δυναμικού τους, με αποτέλεσμα όλα να γίνονται με εργολαβίες, με σπατάλη πόρων.
- Να μονιμοποιηθούν οι εργαζόμενοι που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και να καταργηθεί η διάταξη Βορίδη, βάση της οποίας κινδυνεύουμε όλοι μας, όταν προσπαθούμε υπερασπιστούμε τους εργαζόμενους μας.
- Να παραταθεί η προθεσμία για την πιστοποίηση των παιδικών σταθμών, καθώς οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες και δεν επιτρέπουν την ολοκλήρωσή τους μέχρι τέλη Μαρτίου.
- Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με τα σχολεία, θύμα της τακτικής, μεταφοράς αρμοδιοτήτων στους δήμους χωρίς την μεταφορά πόρων. Από την εμπειρία μου στον δήμο της Αθήνας, η κατάσταση είναι δραματική. Πάνω από 400 σχολεία είναι σε πολύ κακή κατάσταση, κάποια χρονολογούνται από το 1930. Δεν έχει γίνει κανένα νέο σχολείο εδώ και 14 χρόνια. Ψηφίστηκε η διετής προσχολική εκπαίδευση και τα παιδιά είναι σε κοντέινερ. Χρειάζεται να μεταφερθούν άμεσα στους δήμους όλοι οι αναγκαίοι πόροι.
- Να μην κατατεθεί καμία νομοθετική ρύθμιση για τα Κέντρα Πρόληψης, χωρίς να προηγηθεί συζήτηση με την ΚΕΔΕ. Οι διατάξεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, οδηγούν ουσιαστικά στην απαξίωση και τελικά στο κλείσιμο των Κέντρων Πρόληψης.
Ο δήμαρχος Πατρέων και μέλος του Δ.Σ κ. Κώστας Πελετίδης
αναφέρθηκε σε ένα πλαίσιο συζήτησης που πρέπει να υπάρξει «με κοινό νου» όπως είπε. Τόνισε ότι πρέπει να ξεκαθαριστούν οι προθέσεις διότι δεν είναι δυνατόν όπως είπε να λειτουργήσουν οι δήμοι χωρίς χρήματα.
«Είμαστε μια κρατική υπηρεσία είπε, που παίρνουμε αρμοδιότητες χωρίς πόρους. Ζήτησε να γίνει ξεκάθαρο αν θα πρέπει να ξαναφορολογήσουν οι δήμοι τους δημότες.
Στην ίδια κατεύθυνση έβαλε το θέμα του προσωπικού και τόνισε ότι είναι οι υποχρεωμένοι οι δήμαρχοι να αναθέτουν σε εργολάβους και στην συνέχεια να κρίνονται από την ποιότητα των εργολάβων αυτών.
Ο κ. Πελετίδης αναφέρθηκε στους υπαλλήλους περιορισμένου χρόνου όπου σε μερικές περιπτώσεις όπως στα κοιμητήρια, και στην καθαριότητα μένουν εποχές με κενά, ακόμη και στους ναυαγοσώστες.
Τι είπε ο αναπληρωτής υπουργός εσωτερικών Θ. Λιβάνιος στην ΚΕΔΕ
Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, κ. Θεόδωρος Λιβάνιος αναφέρθηκε στο μεγάλο ορόσημο, που είναι η σύνταξη του Ενιαίου Κώδικα της Αυτοδιοίκησης και όπως είπε, στόχος είναι να είναι έτοιμος την Πρωτοχρονιά του 2025 ώστε «το 2025, η Τοπική Αυτοδιοίκηση να λειτουργεί με ένα νέο θεσμικό πλαίσιο».
Στη συνέχεια ο κ. Λιβάνιος περιέγραψε τους άξονες των αλλαγών στον Κώδικα και που είναι: το εκλογικό σύστημα, το σύστημα διακυβέρνησης των δήμων, η κατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ δήμων, περιφερειών και κράτους, η εποπτεία, η οικονομική διαχείριση, ζητήματα ανάπτυξης.
Η σύνταξη του νέου Κώδικα της Αυτοδιοίκησης αφορά τον εκσυγχρονισμό και την ενοποίηση όλου του θεσμικού πλαισίου από τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων του 2006 (Ν. 3463/2006), του Καλλικράτη (Ν.3852/2010), του Κλεισθένη (Ν.4555/2018) και όλων των ενδιάμεσων τροποποιήσεων που έχουν γίνει υπό μορφή διατάξεων που μπορεί να ανάγονται ακόμη και στους πρώτους νόμους σύστασης του ελληνικού κράτους ή και σε διάφορες σκόρπιες νομοθετικές διατάξεις που εντάσσονται στα νομοσχέδια με την μορφή τροπολογίας από το 2006 έως σήμερα.
«Έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε, αλλά έχουμε μια ευκαιρία να υλοποιήσουμε πράγματα και να διορθώσουμε στρεβλώσεις», είπε εμφατικά ο Θ. Λιβάνιος.
Αρμοδιότητες και Προσωπικό των ΟΤΑ
Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, υπογράμμισε ότι πρέπει επ’ ακριβώς να προσδιοριστούν οι αρμοδιότητες, που ανήκουν είτε στο κράτος, είτε στις Περιφέρειες, είτε στους Δήμους, προκειμένου η επίλυση των προβλημάτων να γίνεται από το αντίστοιχο επίπεδο διοίκησης. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι πρέπει να γίνει αποτίμηση του Καλλικράτη (Ν. 3852/2010) ως προς τις αρμοδιότητες που δόθηκαν στην Αυτοδιοίκηση και τα αποτελέσματα της υλοποίησής τους.
Ο ίδιος συνδύασε την υλοποίηση των αρμοδιοτήτων με πόρους και προσωπικό. Υπογράμμισε ότι πρέπει να επανεξεταστεί το ζήτημα του τι υπάγεται στις ανταποδοτικές υπηρεσίες, γιατί είναι «παρωχημένο» το σύστημα που ορίζει ότι σε αυτές τις υπηρεσίες δεν υπάγεται η υπηρεσία πρασίνου, παρά μόνον η καθαριότητα και ο οδοφωτισμός.
Σε ό,τι αφορά στην πρόσληψη προσωπικού στους δήμους, ο κ. Λιβάνιος ανέφερε ότι η σημερινή υποστελέχωση των υπηρεσιών, είναι το μεγάλο απόνερο του δεκαετούς παγώματος των προσλήψεων συμπληρώνοντας χαρακτηριστικά «να δούμε τί χρειάζεται για την επιτάχυνση των διαδικασιών του ΑΣΕΠ». Μάλιστα ανέφερε ότι εξετάζει και το αίτημα της Αυτοδιοίκησης να έχουν αυτονομία οι δήμοι στις προσλήψεις.
Εξειδικεύοντας το ζήτημα των αρμοδιοτήτων ο Θ. Λιβάνιος αναφέρθηκε και στην μεταβίβαση μεγάλων οδικών αρτηριών από τις Περιφέρειες στους Δήμους. Αυτό το ζήτημα αφορά κυρίως τους μητροπολιτικούς Δήμους Αθηνών και Θεσσαλονίκης, όπου οι μεγάλες οδικές αρτηρίες που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων τους, όπως είναι η Σταδίου στην Αθήνα.
Εποπτεία και οικονομική διαχείριση των ΟΤΑ
Ο αναπληρωτής υπουργός εσωτερικών πρόκρινε την εφαρμογή της εποπτείας των ΟΤΑ με την λειτουργία της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας με ταυτόχρονη κατάργηση της Επιτροπής του άρθρου 152. «Η άποψή μου είναι ότι όλες οι αποφάσεις πρέπει να είναι άμεσα εκτελεστές εκτός και αν γίνει προσφυγή εντός 2 ή 3 ημερών και η εποπτεία να ανακαλεί την απόφαση, εφ’ όσον δεν είναι νόμιμη», υπογράμμισε.
Στο σκέλος της οικονομικής διαχείρισης των ΟΤΑ, ο Θ. Λιβάνιος υπογράμμισε την ανάγκη να βρεθεί τρόπος είσπραξης των ανταποδοτικών τελών από τους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι παρανόμως παρακρατούν από τους λογαριασμούς ενέργειας τα ανταποδοτικά τέλη και δεν τα αποδίδουν στους Δήμους.
Μίλησε και για την ανάγκη όπως είπε να αυξηθούν οι απολαβές των αιρετών, ενώ για το ζήτημα της αργίας, ο Θ. Λιβάνιος αναγνώρισε ότι «αυτό είναι ζήτημα που πρέπει και επανεξεταστεί».
Εκλογικά ζητήματα
Ο υπουργός προσδιόρισε την διεξαγωγή των αυτοδιοικητικών εκλογών στα τέλη Νοεμβρίου 2028 για τον πρώτο γύρο και για τον δεύτερο γύρο στις αρχές Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, προκειμένου, όπως είπε, ο χρόνος να είναι ουδέτερος πολιτικά.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι πρέπει να βρεθεί λύση για τις αποσπάσεις των δημοσίων υπαλλήλων, που εκλέγονται στα αυτοδιοικητικά όργανα και πρέπει να υπηρετήσουν ως αιρετοί στους Δήμους η τις Περιφέρειες που έχουν εκλεγεί. Στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε για τα κωλύματα εκλογιμότητας και τα ασυμβιβαστα, που πρέπει να ενταχθούν σε μια ενιαία διάταξη.
Ανάπτυξη και υποδομές
«Δεν μπορεί να μην αποφασίζει η τοπική Αυτοδιοίκηση για το πως θα γίνεται η ανάπτυξη στο τόπο της», υπογράμμισε ο Θ. Λιβάνιος. «Πρέπει η Αυτοδιοίκηση και έχει ενεργό ρόλο στην τοπική ανάπτυξη και τις χρήσεις γης και τόνισε ότι πρέπει να κλείσουν οι εκκρεμότητες για την υλοποίηση των βασικών υποδομών».
ΠΗΓΕΣ: ilektrav.gr, kede.gr, athina984.gr, Ρωγμή στην ενημέρωση