Ένα χρόνο μετά τη νίκη του στις δημοτικές εκλογές, ο νέος Δήμαρχος του Βύρωνα Αλέξης Σωτηρόπουλος, παραχώρησε συνέντευξη, στις 17/10/2024, στην εφημερίδα μας «δήμος & Πολιτεία», απαντώντας στα ίδια (περίπου) ερωτήματα που είχαμε θέσει και σε προεκλογική του συνέντευξη και αφορούν τα σημαντικότερα προβλήματα του δήμου.
Ένα χρόνο μετά…
- Παραμένει ο δήμαρχος πιστός στις προεκλογικές θέσεις, προτάσεις και δεσμεύσεις του;
- Ποιες από τις δεσμεύσεις του είναι ήδη σε διαδικασία εφαρμογής ή έχουν δρομολογηθεί;
- Με ποιον τρόπο θα καταφέρει να υλοποιήσει τα άμεσα αλλά και τα μακροπρόθεσμα σχέδιά του, δεδομένης της οικονομικής ασφυξίας του δήμου λόγω χρεών και κρατικής υποχρηματοδότησης ;
……………………………………………………………………
- Τα οικονομικά του Δήμου
– Ποια είναι η σημερινή οικονομική κατάσταση του Δήμου Βύρωνα;
– Τι χρέος παραλάβατε;
– Ποιες οι κινήσεις σας προκειμένου να αυξηθεί η χρηματοδότηση και τα έσοδα του Δήμου;
– Είναι ανταποδοτικά τα δημοτικά τέλη;
– Ο Δήμος Βύρωνα, όπως και η συντριπτική πλειοψηφία των Δήμων, αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση. Αυτό είναι αποτέλεσμα αφενός της πολιτικής χρηματοδότησης των Δήμων από την κεντρική εξουσία και αφετέρου διαχρονικών πολιτικών των εκάστοτε δημοτικών αρχών της πόλης μας. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) που λαμβάνει ο Δήμος μας κάθε μήνα, ανέρχονται περίπου σε 550.00 – 600.000 ευρώ καθαρά, ενώ το 2012 ήταν 1.200.000 ευρώ. Την ίδια στιγμή, μόνο η μισθοδοσία των εργαζομένων στον Δήμο, που σημειωτέον είναι και υποστελεχωμένος σε όλες τις κρίσιμες υπηρεσίες του, αγγίζει το 1.100.000 ευρώ. Αντιλαμβάνεσθε, την δυσκολία να καλυφθεί αυτή η διαφορά από ίδιους πόρους και συγχρόνως ο Δήμος μας να παράσχει μία σειρά από ποιοτικές υπηρεσίες στους πολίτες του, να καλύψει τις λειτουργικές του δαπάνες και να συντηρήσει τις δημοτικές υποδομές (δημοτικά κτίρια, σχολεία, παιδικούς σταθμούς, παιδικές χαρές, αθλητικές εγκαταστάσεις, δημοτικό κινηματογράφο, κτίριο Ντάνκαν, δρόμους, πεζοδρόμια κλπ). Είναι επομένως επιτακτική ανάγκη η κεντρική εξουσία να δώσει επιτέλους στους Δήμους, τουλάχιστον, τους θεσμοθετημένους πόρους που πληρώνουν οι πολίτες μέσω φόρων γι` αυτούς και παρακρατούνται, οδηγώντας τους Δήμους σε οικονομική ασφυξία και αδυναμία να φανούν αντάξιοι της αποστολής τους.
– Το χρέος που παραλάβαμε αναλαμβάνοντας την δημοτική αρχή, ανερχόταν σε περίπου 9.500.000 (4.000.0000 περίπου στην Eurobank και 5.500.00 στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων) και αφορούσε τα δάνεια που είχε λάβει ο Δήμος μας επί διοικήσεως Χαρδαλιά. Συγχρόνως, παραλάβαμε και οφειλές προς τρίτους από το 2023, ύψους 1.445.604,43 ευρώ πλέον οφειλών σε συνεργεία και προμηθευτές ανταλλακτικών για βλάβες των οχημάτων της Διεύθυνσης Καθαριότητας. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω ότι το έτος ξεκίνησε με έξοδα περίπου 4.000.000 ευρώ περισσότερα σε σύγκριση με πέρυσι, χωρίς φυσικά να έχουν αυξηθεί τα έσοδα μας. Ειδικότερα, πέραν των οφειλών προς τρίτους από το 2023 που έπρεπε να εξοφληθούν, ο Δήμος καλείται να καταβάλει επιπλέον το 2024:
α) 750.000 ευρώ περίπου για τις αυξήσεις των μισθών, που ορθά δόθηκαν στους εργαζομένους, χωρίς όμως συγχρόνως να αυξηθούν και οι ΚΑΠ, με αποτέλεσμα να πρέπει αυτές να καλυφθούν από ίδιους πόρους, δηλαδή να αφαιρεθούν από τα χρήματα που θα μπορούσαμε να δώσουμε για τα σχολεία, τους παιδικούς σταθμούς, τις παιδικές χαρές κλπ.
β) 650.000 ευρώ περίπου για αμοιβές εργαζομένων με ασφαλιστικά μέτρα που πριν καλύπτονταν από τον ΟΑΕΔ, έκτακτη χρηματοδότηση λόγω covid κλπ,
γ) 600.000 ευρώ για το τέλος ταφής που η κυβέρνηση αιφνιδιαστικά νομοθέτησε να καταβάλουμε (απαιτώντας και αναδρομικά για δύο έτη) μετά τις δημοτικές εκλογές του 2023 με τον νόμο 5069/2023, μετακυλίοντας έτσι στους Δήμους το κόστος της διαχρονικής αδυναμίας της κεντρικής εξουσίας να δημιουργήσει τις απαραίτητες υποδομές για την φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση των απορριμμάτων που σήμερα «θάβονται» στη χωματερή,
δ) 650.000 ευρώ επιπλέον για αποπληρωμή δανείων. Στο σημείο αυτό υπενθυμίζω ότι από το 2020-2024 λόγω covid ο Δήμος δεν πλήρωνε τοκοχρεολύσια για τα δάνεια του προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Και όλα αυτά ενώ πλέον από 1-1-2024 δεν υπάρχει το πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας, μέσω του οποίου ο Δήμος έπαιρνε εργαζόμενους με 8μηνες συμβάσεις που πληρώνονταν από την ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) και άρα το κόστος για προσωπικό με σύμβαση ορισμένου χρόνου, είναι ακόμα μεγαλύτερο.
Όπως ανέφερα και στην αρχή, ο κύριος λόγος για την κακή οικονομική κατάσταση του Δήμου είναι η συστηματική υποχρηματοδότηση από την κεντρική εξουσία και εκεί εστιάζουμε όλοι οι Δήμοι, απαιτώντας από την κυβέρνηση να αποδώσει επιτέλους τα χρήματα που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία τους. Παράλληλα, κάνουμε συστηματική προσπάθεια για να αυξήσουμε τα έσοδα του Δήμου από τομείς που υπήρχαν δυσλειτουργίες ή καθυστερήσεις, όπως η είσπραξη οφειλών παρελθόντων οικονομικών ετών κλπ.
– Τα δημοτικά τέλη που πληρώνουν οι πολίτες μέσω των λογαριασμών για την ηλεκτρική ενέργεια είναι απολύτως ανταποδοτικά και αφορούν μόνο την καθαριότητα και τον ηλεκτροφωτισμό των κοινοχρήστων χώρων. Με βάση την νομοθεσία δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί ούτε ευρώ για κανέναν άλλο λόγο και δεν επιτρέπεται (με μόνη εξαίρεση ειδικές διατάξεις κατά την περίοδο του covid) να ενισχύσει τους αντίστοιχους κωδικούς εξόδων με άλλα έσοδά του. Αυτό σημαίνει ότι κάθε αύξηση του κόστους της καθαριότητας και του ηλεκτροφωτισμού των Δήμων (λόγω πρόσληψης επιπλέον προσωπικού ή εκσυγχρονισμού της υλικοτεχνικής υποδομής ή αύξησης του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας κλπ) πρέπει να επιβαρύνει τον πολίτη. Πρόθεση της δημοτικής αρχής είναι να μην αυξηθούν καθόλου τα δημοτικά τέλη, ενώ ζητάμε να αλλάξει και το αναχρονιστικό νομικό πλαίσιο που τα διέπει.
- Αναθέσεις – Ιδιωτικοποιήσεις
Η σημαντική μείωση των δημοτικών υπάλληλων οδήγησε σε αναθέσεις έργων και ιδιωτικοποιήσεις. Ποια είναι η θέση σας απέναντι στις αναθέσεις σε ιδιώτες; Ποιες οι ενέργειές σας ώστε να αυτοχρηματοδοτείται ο Δήμος; Πώς θα αυξήσετε το προσωπικό του;
Πράγματι, η μείωση του προσωπικού αναγκάζει πολλούς Δήμους, και μεταξύ αυτών και τον δικό μας, να αναθέτουν υπηρεσίες που θα έπρεπε να παρέχονται από το δικό τους προσωπικό σε εξωτερικούς συνεργάτες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το Δήμο μας είναι η Υπηρεσία Πρασίνου που θα δεν διαθέτει ούτε το 1/5 των αναγκαίων κηπουρών και αυτοί που διαθέτει είναι άνθρωποι που βρίσκονται πλέον σε μεγάλη σχετικά ηλικία και αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Έτσι, εδώ και χρόνια το κλάδεμα και η συντήρηση του πρασίνου της πόλης ανατίθεται με διαγωνισμό σε εταιρία. Εμείς, διαχρονικά τονίζουμε και παλεύουμε να εγκριθούν από την κεντρική εξουσία, οι αναγκαίες προσλήψεις στους Δήμους για να μπορούν να παρέχουν οι ίδιοι τις υπηρεσίες που τους ανήκουν και θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε μαζί με τους εργαζόμενους προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι η μόνη λύση. Η εκχώρηση σε ιδιώτες κρίσιμων υπηρεσιών, αυξάνει το κόστος για τους πολίτες. Δεν μπορεί κάθε χρόνο να αποχωρούν 50 εργαζόμενοι και η κεντρική εξουσία να εγκρίνει για πρόσληψη 5 νέους. Οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια στη συρρίκνωση του δημοσίου χαρακτήρα υπηρεσιών και αυτό πρέπει να αποτραπεί.
- Καθαριότητα – Ανακύκλωση
Ποιός είναι ο σχεδιασμός σας στον τομέα αυτό και ποιες ενέργειες έχουν γίνει μέχρι στιγμής για την υλοποίησή του;
Θέλω να είμαι ειλικρινής. Η καθαριότητα στην πόλη μας δεν είναι αυτή που θα έπρεπε να είναι και η βασική αιτία είναι η υποστελέχωση της σχετικής υπηρεσίας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι έχουμε 51 κενές οργανικές θέσεις στη Διεύθυνση Καθαριότητας και ότι αυτή την στιγμή έχουμε μόλις 19 οδοκαθαριστές για όλη την πόλη (14 μόνιμους και ΙΔΑΧ και 5 συμβασιούχους ορισμένου χρόνου). Την ίδια στιγμή, σε σύγκριση με πέρυσι, έχουμε 22 λιγότερους εργαζόμενους στον τομέα της καθαριότητας. Αντιλαμβάνεστε ότι, αν η κεντρική εξουσία δεν εγκρίνει περισσότερες προσλήψεις σ` αυτόν τον τομέα, είναι αδύνατον να ανταποκριθούν οι ελάχιστοι εργαζόμενοι που έχουν απομείνει στις πραγματικές ανάγκες της πόλης.
Παράλληλα, το μεγάλο στοίχημα για τα επόμενα χρόνια και για οικονομικούς και για περιβαλλοντικούς λόγους, είναι η αύξηση της ανακύκλωσης, που συνεπάγεται αντίστοιχα μείωση των σύμμεικτων απορριμμάτων που οδεύουν στην υπερκορεσμένη χωματερή της Φυλής. Ήδη στο πρώτο εννεάμηνο έχουμε αύξηση της ανακύκλωσης, χωρίς αυτό να είναι επαρκές. Έχουμε ξεπεράσει το 9% (έναντι 6,20% για όλο το 2023) και ο στόχος για φέτος είναι να πιάσουμε το 10%. Ειδικό βάρος πρέπει να πέσει στα βιοαπόβλητα, που αποτελούν το ήμισυ των σύμμεικτων απορριμμάτων που πάνε στη χωματερή, και πρέπει να γίνει συνείδηση στην κοινωνία μας ότι μπορούν να ανακυκλωθούν και να συμβάλουν σε μία κυκλική οικονομία. Για τον λόγο αυτό προγραμματίζουμε αφενός μία μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης και αφετέρου επέκταση των καφέ κάδων και προμήθεια μέσα από προγραμματική σύμβαση που θα υπογράψουμε εντός των ημερών με τον ΕΣΔΝΑ νέων -μικρών για να χωρούν στους στενούς δρόμους του Βύρωνα- απορριμματοφόρων για βιοαπόβλητα.
- Σχολικά κτίρια – Παιδικοί σταθμοί
Ποια αξιολογείτε ως τα σημαντικότερα προβλήματα υποδομών στον τομέα Παιδείας στον Δήμο μας και ποιες οι ενέργειές σας ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση;
Διαχρονικά η συντήρηση των σχολικών υποδομών του Δήμου μας, που πλέον είναι όλες αρκετών δεκαετιών, υπολείπετο αυτού που έπρεπε να είναι. Χρειαζόμαστε αφενός νέες σχολικές αίθουσες και αφετέρου ένα πρόγραμμα συστηματικής συντήρησης και αναβάθμισης των υφιστάμενων σχολικών εγκαταστάσεων. Για τον σκοπό αυτό ο προγραμματισμός για νέες σχολικές αίθουσες και οι εργασίες συντήρησης των υφιστάμενων, αποτέλεσαν μία από τις πρώτες και βασικές προτεραιότητες μας σ` αυτό το 9μηνο διοίκησης της πόλης. Ενδεικτικά, πέραν των εκατοντάδων τεχνικών παρεμβάσεων στα σχολεία, σας αναφέρω ότι:
α) ολοκληρώσαμε μέσα στο πρώτο τρίμηνο κάθε ενέργεια που έπρεπε να κάνει ο Δήμος και παραδώσαμε στην ΚΤΥΠ το οικόπεδο και το κτίριο του 4ου Δημοτικού Σχολείου («Χαραλαμπόπουλου») για να κατεδαφίσει το υφιστάμενο και να ανεγείρει ένα νέο σύγχρονο και ασφαλές διδακτήριο για τα παιδιά μας. Ήδη η ΚΤΥΠ έχει ολοκληρώσει κάθε σχετική προεργασία και αναμένεται να ανοίξει εντός του έτους πρόσκληση για το ΠΕΠ Αττικής για να υποβληθεί από την ΚΤΥΠ αίτηση για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ της ανέγερσης του νέου σχολείου και να προχωρήσουν μετά την ένταξη η διαγωνιστική διαδικασία και η ανέγερσή του.
β) εκπονούμε μελέτες για την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων για το 10 & 11ο Νηπιαγωγείο (στην θέση του παλαιού και των προκάτ), την ανέγερση νέου σχολικού κτιρίου για τη στέγαση των παιδιών του δημοτικού και του νηπιαγωγείου στο συγκρότημα της Αγίας Τριάδας (στη θέση του προκάτ), την προσθήκη νέας αίθουσας στο 3ο Νηπιαγωγείο στον Καρέα (για να πάψει η διχοτόμηση του νηπιαγωγείου που προέκυψε με την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης) και νέου παιδικού σταθμού στην οδό Ζωοδόχου Πηγής. Επίσης, μόλις ολοκληρωθεί η επανυποβολή της απαλλοτρίωσης από το Δήμο για το ποσοστό που ανήκει σε ιδιώτες στην έκταση στην συμβολή των οδών Βουτζά-Κωνσταντιλιέρη και Μικράς Ασίας θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την ανέγερση και εκεί νέου νηπιαγωγείου και παιδικού σταθμού.
γ) προχωρήσαμε σε δευτεροβάθμιο προσεισμικό έλεγχο και πλήρη ηλεκτρολογικό έλεγχο στα σχολεία για να βεβαιωθούμε ότι είναι ασφαλή και εκτελούμε σταδιακά όλες τις ηλεκτρολογικές εργασίες που αναδείχθηκαν ως αναγκαίες από τον έλεγχο αυτό (αλλαγές ηλεκτρολογικών πινάκων, πριζών κλπ).
δ) τοποθετήσαμε κλιματιστικά σ` όλες τις σχολικές αίθουσες των νηπιαγωγείων και σταδιακά σκοπεύουμε να τοποθετήσουμε σ` όλες τις σχολικές αίθουσες, με πρώτες στη συνέχεια, αυτές που χρησιμοποιούνται για τις πανελλήνιες εξετάσεις.
ε) μετά από ιεράρχηση των προβλημάτων, ξεκινήσαμε σειρά εργασιών στα σχολεία μας για να διορθώσουμε προβλήματα και βλάβες και να αναβαθμίσουμε τις εγκαταστάσεις (ενδεικτικά νέο στέγαστρο και παγκάκια στο 1ο Λύκειο, ανακατασκευή τουαλετών και στους 3 ορόφους στο 3ο Δημοτικό Σχολείο, τοποθέτηση πυράντοχων θυρών και χιλιομέτρων καλωδιώσεων για ίντερνετ στο Γυμνάσιο Καρέα, ελαιοχρωματισμοί σχολικών αιθουσών και ανανέωσης της πρόσοψης σε νηπιαγωγεία κλπ)
στ) εκπονήσαμε μελέτη, και έχουμε υποβάλλει αίτηση για χρηματοδότηση στο Πράσινο Ταμείο, για παρεμβάσεις στους αύλειους χώρους (στέγαστρα, παγκάκια, δάπεδα κλπ) του 1ου Δημοτικού Σχολείου, των 6ου και 7ου Δημοτικών Σχολείων, των 5ου και 11ου Δημοτικών Σχολείων, του 3ου Νηπιαγωγείου και του 3ου Γυμνασίου. Ήδη δε, έχει αντικατασταθεί ο τάπητας στους αύλειους χώρους στο 6ο Νηπιαγωγείο και στον 5ο Παιδικό Σταθμό.
ζ) προγραμματίζουμε άμεσα την ανακαίνιση του 7ου Παιδικού Σταθμού και την αντικατάσταση του τάπητα του αύλειου χώρου στους 1ο, 3ο και 7ο Παιδικούς Σταθμούς.
- Λόφος Κοπανά
- Κινηματοθέατρο «Νέα Ελβετία»
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για υλοποίηση των νέων πρόσφατων εξαγγελιών; Υπάρχει κάποιο σχέδιο για την αξιοποίηση των χώρων;
Μετά την δυσμενή, για το Ελληνικό Δημόσιο και τους Δήμους Βύρωνα και Δάφνης-Υμηττού, εξέλιξη της πολυετούς διαμάχης με ιδιώτες για την ιδιοκτησία μέρους του λόφου Κοπανά, η Κυβέρνηση δεσμεύθηκε το 2023, ότι θα απαλλοτριώσει το Υπουργείο Πολιτισμού τον χώρο αυτό και θα τον αποδώσει για χρήση στους δύο Δήμους. Αμέσως μόλις καθαρογράφηκε η απόφαση του Αρείου Πάγου, έσπευσα για τον λόγο αυτό να την αποστείλω στο Υπουργείο Πολιτισμού για να προχωρήσει άμεσα τις διαδικασίες απαλλοτρίωσης. Επειδή όμως υπήρξε νομική ένσταση, σχετικά με το αν μπορεί να προχωρήσει το Υπουργείο Πολιτισμού σε μία τέτοια απαλλοτρίωση, αφού ο χώρος δεν είναι κηρυγμένο μνημείο, συμφωνήθηκε σε συνάντηση που είχα με τον Περιφερειάρχη Αττικής Νίκο Χαρδαλιά και ανακοινώθηκε (μετά από συνεννόηση του Περιφερειάρχη με την Κυβέρνηση) σε κοινή συνέντευξη τύπου που δώσαμε επ` ευκαιρία των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια Βύρωνα, ότι η απόκτηση του λόφου Κοπανά θα γίνει από την Περιφέρεια το 2025 και θα αποδοθεί ο χώρος στους Δήμους Βύρωνα και Δάφνης-Υμηττού. Αναμένουμε την λήψη της σχετικής απόφασης από το Περιφερειακό Συμβούλιο και την ενεργοποίηση της διαδικασίας το 2025, γιατί δεν ήταν στο Τεχνικό Πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας για το 2024, ώστε να λήξει ένα τεράστιο θέμα για την πόλη μας, αλλά και όλους τους πολίτες του λεκανοπεδίου.
Όπως γνωρίζετε, το δημοτικό κινηματοθέατρο «Νέα Ελβετία» (πρώην Λουΐζα) είναι εδώ και δεκαετίες μισθωμένο και ο Δήμος, αφού δεν είναι κύριος του, δεν μπορεί να το εντάξει σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα για ανακαίνιση. Το αποτέλεσμα είναι ότι, ο σημαντικός αυτός για την πολιτιστική ταυτότητα της περιοχής χώρος, παρουσιάζει μία εικόνα παρακμής που δεν συνάδει με την ιστορία, την ταυτότητα και τις πολιτιστικές ανάγκες του Δήμου μας. Υπέβαλα λοιπόν αίτημα προς την Περιφέρεια Αττικής, που έγινε δεκτό από τον Περιφερειάρχη και πρώην δήμαρχο της πόλης μας Νίκο Χαρδαλιά, να αγορασθεί από την Περιφέρεια και να αποδοθεί στον Δήμο. Έτσι, προχωρούν άμεσα εντός του έτους οι διαδικασίες για την απόκτησή του και τη μετατροπή του σε ένα εκσυγχρονισμένο, ζωντανό κέντρο πολιτιστικής δραστηριότητας. Παράλληλα, ο Δήμος προχωρά άμεσα και στην αγορά και εγκατάσταση στο δημοτικό αυτό κινηματοθέατρο, κλιματιστικών σωμάτων για να αντιμετωπίσει, ενόψει και του επερχόμενου χειμώνα, το χρόνιο πρόβλημα της έλλειψης κλιματισμού που είχε ως συνέπεια την αδυναμία διεξαγωγής εκδηλώσεων σ` αυτό το καλοκαίρι και την παρακολούθησή τους από θεατές με παλτά τους χειμερινούς μήνες.
- Ασφάλεια κυκλοφορίας
- Καθημερινότητα των δημοτών
Κακοί δρόμοι και πεζοδρόμια, έλλειψη σημάνσεων και φανοστατών, ελλιπής δημόσιος φωτισμός, καταλήψεις πεζοδρομίων και πλατειών, έλλειψη χώρων στάθμευσης κλπ. Ποιά η ιεράρχηση των προβλημάτων και ποιές κινήσεις έχουν γίνει ή δρομολογηθεί προκειμένου να βελτιωθεί η καθημερινότητα των δημοτών.
Πράγματι, η κατάσταση του οδοστρώματος και των πεζοδρομίων στην πόλη μας δεν είναι ικανοποιητική. Απαιτούνται μεγάλες παρεμβάσεις και στον τομέα αυτό και για τον λόγο αυτό αναζητούμε χρηματοδοτικό πρόγραμμα για ασφαλτοστρώσεις και πεζοδρόμια, γιατί το κόστος των εργασιών που απαιτούνται είναι δυσθεώρητο για τις αυτόνομες οικονομικές δυνατότητες της πόλης. Παράλληλα βέβαια, προχωρούμε σε επιμέρους παρεμβάσεις με ίδια μέσα (σημάνσεις, κλείσιμο λακκουβών, επιδιορθώσεις πεζοδρομίων κλπ), ενώ από υπόλοιπα παλαιών χρηματοδοτικών προγραμμάτων, επισκευάσαμε τα πεζοδρόμια σε μεγάλο μέρος της Φορμίωνος, ασφαλτοστρώθηκαν οι οδοί Φορμίωνος, Κερκύρας και τμήμα της Χρ. Σμύρνης, ενώ επίκειται η ασφαλτόστρωση και της οδού Αγίας Σοφίας.
Ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη επαρκών χώρων στάθμευσης των οχημάτων σε αρκετές περιοχές της πόλης μας, ενώ ο Δήμος δεν διαθέτει οικόπεδα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως δημοτικοί χώροι στάθμευσης ή να κατασκευασθούν σ` αυτά νέοι τέτοιοι χώροι. Για τον σκοπό αυτό έχω κάνει επανειλημμένες συναντήσεις με αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες, ζητώντας, μεταξύ άλλων, νομοθετικές αλλαγές και χρηματοδότηση για να μπορέσει να αντιμετωπισθεί το τεράστιο αυτό θέμα, πλην όμως ακόμη δεν έχουμε λάβει κάποια οριστική θετική απάντηση.
- Ελεύθεροι δημόσιοι κοινόχρηστοι χώροι στο δήμο Βύρωνα
(Νεράιδα, οικοδομικό τετράγωνο 407, σχολάζουσα κληρονομιά κλπ), Τι σχεδιάζετε κι αν έχουν γίνει κάποια βήματα προκειμένου να αξιοποιηθούν κάποτε αυτοί οι χώροι υπέρ των δημοτών.
Η έλλειψη χώρων πρασίνου είναι πασιφανής σε κάθε σχεδόν γειτονιά της πόλης μας. Σύμφωνα με την μελέτη τροποποίησης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου (Β1 Στάδιο) ο Βύρωνας διαθέτει μόλις 1,34 τ.μ. ελεύθερων χώρων πρασίνου ανά κάτοικο, ενώ θα έπρεπε να διαθέτει 8 τ.μ.. Η πόλη διαθέτει 85,2 στρέμματα ελεύθερων χώρων πρασίνου και υπάρχει έλλειμμα 401,52 στρεμμάτων, δηλαδή έχουμε μόνο το 17,5% των αναγκαίων χώρων. Την τελευταία δεκαετία δεν προστέθηκε στην πόλη μας ούτε ένας νέος κοινόχρηστος χώρος. Αποτελεί λοιπόν πρώτη προτεραιότητα, μαζί με την ενίσχυση του πρασίνου σε κάθε υφιστάμενο κοινόχρηστο χώρο, η απόκτηση νέων χώρων.
Πρώτες προτεραιότητες είναι:
α) το οικόπεδο της Νεραϊδας, το μοναδικό που μπορεί να γίνει χώρος πρασίνου στην πυκνοδομημένη αυτή περιοχή (που στερείται τέτοιων χώρων) και έχει γίνει σύγχρονο γεφύρι της Άρτας. Η αίτηση για τον καθορισμό της τιμής μονάδας που θα μας επιτρέψει, καταβάλλοντας το ποσό που θα ορισθεί, να αποκτήσουμε το οικόπεδο αυτό και να το μετατρέψουμε σε χώρο πρασίνου έχει προσδιορισθεί να συζητηθεί στο αρμόδιο δικαστήριο τον προσεχή Μάϊο και αμέσως μετά την έκδοση της απόφασης θα καταβάλλουμε τα χρήματα και θα μπούμε μέσα ως Δήμος.
β) η διεκδίκηση της σχολάζουσας κληρονομίας στην οδό Νικηφορίδη που μπορεί να δώσει στον Δήμο μας ένα νέο ελεύθερο χώρο πρασίνου σε μία πυκνοδομημένη περιοχή. Αυτήν τη στιγμή περιμένουμε από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, που έχει επιληφθεί, να ολοκληρώσει τις δικαστικές διαδικασίες για να περάσει και τυπικά ο χώρος στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου, ώστε να υποβάλλουμε και επίσημα αίτημα για την παραχώρησή του στον Δήμο μας. Παράλληλα, αναζητούμε πόρους και χρηματοδότηση για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε απαλλοτρίωση και άλλων χώρων για να μετατραπούν σε χώρους πρασίνου και αναψυχής.
- Κοινωνική πολιτική του Δήμου
Βήματα που έχουν γίνει ή δρομολογηθεί για την στήριξη κοινωνικής ένταξης των ΑΜΕΑ, την λειτουργία των ΚΑΠΗ και για τις δομές στήριξης των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Η κοινωνική πολιτική του Δήμου είναι ίσως ο πιο ευαίσθητος τομέας και το έργο που καθημερινά επιτελεί η Κοινωνική μας Υπηρεσία, αν και αθέατο πολλές φορές στους πολλούς για λόγους προστασίας των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας, αποφασιστικής σημασίας για μία κοινωνία συνοχής και αλληλεγγύης.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος μας λειτουργεί Κέντρο Κοινότητας για την ενημέρωση και υποστήριξη των πολιτών που δικαιούνται επιδόματα και την παροχή ψυχολογικής υποστήριξης και συμβουλευτικής σε ευάλωτους συμπολίτες μας, λειτουργεί Κοινωνικό Παντοπωλείο για τη διανομή τροφίμων, ειδών παντοπωλείου και ειδών βασικής υγιεινής σε αδύναμους συμπολίτες μας, λειτουργεί Κοινωνικό Φαρμακείο, παρέχει δωρεάν συσσίτιο σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα «Στέγαση και Εργασία» για να παράσχει μέσω αυτού στέγαση σε 13 οικογένειες συμπολιτών μας,
Σ` ό,τι αφορά τα ΚΑΠΗ, ο προϋπολογισμός του 2025 θα έχει -παρά την οικονομική στενότητα- ακόμη περισσότερα χρήματα για εκδρομές, περιπάτους, μπάνια και λοιπές δραστηριότητες των ηλικιωμένων συμπολιτών μας, ενώ θα λειτουργήσει και η γνωστή σ` όλους εξαιρετική χορωδία τους.
- Πολιτισμός – Αθλητισμός
Ποιο είναι το μέχρι στιγμής έργο και ποιος ο σχεδιασμός σας για αναβάθμιση του πολιτισμού και του αθλητισμού στον Βύρωνα.
Ο πολιτισμός και ο αθλητισμός υπήρξαν διαχρονικά δύο τομείς στους οποίους η πόλη μας διέπρεπε. Από τις πρώτες προτεραιότητες μας αποτέλεσε έτσι η συντήρηση και ανακαίνιση των υφιστάμενων υποδομών, που και αυτές αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα. Έτσι: α) στον τομέα του πολιτισμού, μετά από παρεμβάσεις μας, προχωρά η απόκτηση του λόφου Κοπανά (στον οποίο βρίσκονται τα 2 θέατρα βράχων και το πρώην αναψυκτήριο Άστρα) και του δημοτικού κινηματοθέατρου «Νέα Ελβετία», με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Αττικής, για να επακολουθήσουν οι απαραίτητες εργασίες για τον εκσυγχρονισμό τους, ενώ θα προχωρήσουμε σε εργασίες και στο κτίριο της Ντάνκαν και β) στον τομέα του αθλητισμού, αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη οι εργασίες αντικατάστασης του χλοοτάπητα και του ταρτάν στο Δημοτικό Στάδιο, το οποίο φέτος αδειοδοτήθηκε για πρώτη φορά, αφού έγιναν οι απαραίτητες εργασίες και εκδόθηκε το πιστοποιητικό πυρασφάλειας. Συγχρόνως, έχει υποβληθεί τεχνική μελέτη στην Περιφέρεια για την χρηματοδότηση των απαραίτητων εργασιών σχεδόν σ` όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις της πόλης (Κλειστό Κολυμβητήριο Χρήστος Ταμπαξής, Δημοτικό Γυμναστήριο Δημήτρης Βαρελτζής, Κλειστό Γυμναστήριο Καλτσάς, Κλειστό Γυμναστήριο Τάκης Παπαγεωργίου 1ο και 2ο Ανοικτά Αθλητικά Κέντρα, Γήπεδο Δημήτρης Νικολαϊδης στην Εργάνη, γήπεδα 5Χ5 στην Εργάνη, αθλητικές εγκαταστάσεις στην Αγία Τριάδα). Αναμένεται η έγκριση της μελέτης από την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας, για να υπογραφεί η σχετική προγραμματική σύμβαση για την χρηματοδότηση από την τελευταία, που έχει ήδη εντάξει μετά από αίτημά μας στον προϋπολογισμό της το σχετικό κονδύλι.
Παράλληλα ο Δήμος οργάνωσε, ο ίδιος ή σε συνεργασία με φορείς της πόλης μας, ένα πλούσιο πρόγραμμα πολιτιστικών και αθλητικών εκδηλώσεων (εκδηλώσεις μνήμης και τιμής για τα 100 χρόνια Βύρωνα, τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Λόρδου Βύρωνα, τα 80 χρόνια από το μπλόκο του Βύρωνα, αναβίωση Γειτονιών Πολιτισμού, 1ο Σχολικό Φεστιβάλ σε συνεργασία με την Ένωση Γονέων, Κινηματογραφικές Βραδιές, Παιδικό Φεστιβάλ, Παμβυρώνεια, Δρόμοι Ελεύθεροι κλπ), το οποίο σκοπός μας είναι να αναβαθμίσουμε ακόμη περισσότερο.
- Πρόληψη, υποδομές
Πώς μπορεί ο δήμος να θωρακιστεί απέναντι στις φυσικές καταστροφές (φωτιές, πλημύρες κλπ); Υπάρχει σχεδιασμός έργων και ποια η συνεργασία με τους όμορους δήμους;
Η πολιτική προστασία έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια, συνεπεία και της κλιματικής κρίσης που είναι πλέον εμφανής, πρωτεύουσα σημασία. Δυστυχώς, η κρίση αυτή κατέλαβε τους Δήμους τελείως απροετοίμαστους από πλευράς υλικοτεχνικής υποδομής, αλλά και προσωπικού. Ως προς το τελευταίο, είναι χαρακτηριστικό ότι τα Τμήματα Πολιτικής Προστασίας των Δήμων στελεχώνονται, στην συντριπτική πλειοψηφία, από ένα άτομο.
Ο Δήμος μας ανήκει, όπως γνωρίζετε, στον ΣΠΑΥ, μέσα από τις τάξεις του οποίου συνεργαζόμαστε με τους άλλους Δήμους, που βρίσκονται στους πρόποδες του μοναδικού αυτού πνεύμονα ζωής και πρασίνου για όλο το λεκανοπέδιο, για να θωρακίσουμε το βουνό μας, να αναδείξουμε τον φυσικό του πλούτο και να αναπτύξουμε τη φιλοδασική συνείδηση στους συμπολίτες μας.
Ως Δήμος, αυτούς τους 9 μήνες εντάξαμε στον στόλο μας δύο νέα οχήματα πυρόσβεσης, θέσαμε σε επιχειρησιακή λειτουργία δύο drones επιτήρησης του Υμηττού και εγκαινιάσαμε ένα νέο πυροφυλάκειο που κατασκευάστηκε στη θέση Άρτεμις του Υμηττού. Διατέθηκαν 200.000 ευρώ για καθαρισμό περιαστικών δασικών εκτάσεων, προσλάβαμε 11 πυροφύλακες για την 5μηνη αντιπυρική περίοδο και φροντίσαμε σε συνεργασία με τον ΣΠΑΥ για συντήρηση και καλή λειτουργία των αναγκαίων υποδομών (δεξαμενών και συστήματος μεταφοράς νερού κλπ).
Παράλληλα δε, επειδή η μάχη με την φύση είναι άνιση, ετοιμαζόμαστε να υποβάλλουμε νέες προτάσεις για ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής πρόληψης και καταστολής από το πρόγραμμα «Αιγίς» μόλις βγει η σχετική πρόσκληση.