Aegean: Απολύσεις παρά την κρατική ενίσχυση

Ο «εθνικός αερομεταφορέας» όπως αποκάλεσε την ιδιωτική αεροπορική εταιρεία Aegean ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Αχιλλέας Καραμανλής, φέρεται ότι παρά τις ενισχύσεις και τις ευνοϊκές νομοθετικές προβλέψεις, έχει προχωρήσει σε δεκάδες απολύσεις. Κάποιες από αυτές μάλιστα φέρεται να υπερβαίνουν και την εργατική νομοθεσία για το ποσοστό απολύσεων.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία επικαλείται ο πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Εργασίας και μέλος του τμήματος Εργατικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ και μεταφέρει η «Εφημερίδα των Συντακτών», η Aegean τον Οκτώβριο προχώρησε σε 45 απολύσεις μόνιμου (αορίστου χρόνου) προσωπικού, σε 8 «οικειοθελείς» αποχωρήσεις και παράλληλα δεν ανανέωσε τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου 85 εργαζομένων που έληξαν.

Το Νοέμβριο οι απολύσεις συνεχίστηκαν, φτάνοντας τις 30, ενώ 2 ήταν οι «οικειοθελείς» αποχωρήσεις. Ο Αν. Νεφελούδης τόνισε ότι «οι απολύσεις των 45 εργαζομένων δημιουργούν πρόβλημα νομιμότητας σε σχέση με το νόμο για τις ομαδικές απολύσεις, ο οποίος για τις εταιρείες άνω των 150 εργαζομένων επιτρέπει μηνιαία απόλυση του 5% των εργαζομένων και σε κάθε περίπτωση κάτω των 30 ατόμων, ενώ τον Νοέμβριο η εταιρεία πιο “προσεκτική” σταμάτησε στον αριθμό 30», αναφέρει.

Ακόμα, ο πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Εργασίας αναφερόμενος στην οιοκονομική βιωσιμότητα της εταιρείας και τις ενισχύσεις προς αυτή, σημειώνει ότι «οι εταιρείες των αεροπορικών μεταφορών, επιβατικών ή και εμπορευματικών αποτελούν τον πιο προνομιούχο κλάδο, από τους πληττόμενους τον καιρό της πανδημίας σε ότι αφορά στην ενίσχυση του από την κυβερνητική πλευρά» και προσθέτει πως «οι μέτοχοι της Aegean δεν έχουν βάλει ούτε ευρώ από την τσέπη τους για να στηρίξουν την εταιρεία τους. Αντίθετα έχουν λάβει ρευστό από το κράτος και δάνεια από τις τράπεζες με την εγγύηση του δημοσίου», επισημαίνει.

Παράλληλα ο Αν. Νεφελούδης σχετικά με τις αιτιάσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα ότι το ποσό της κρατικής ενίσχυσης 120 εκατομμυρίων που δίνεται στην εταιρεία, είναι συγκριτικά πολύ μικρότερο σε σχέση με τα 32 δισ. που δίνουν οι κυβερνήσεις σε άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, υπογραμμίζει ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος λέει πως λέει «τη μισή αλήθεια» καθώς «οι χρηματοδοτήσεις των άλλων κρατών στις δικές τους αεροπορικές εταιρείες, συνοδεύονται από το αυτονόητο, δηλαδή την συμμετοχή, αυτών των κρατών στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών».

Παρ’ όλα αυτά, ο υπουργός Μεταφορών Κ. Καραμανλής, μιλώντας σε επιτροπή της Βουλής είχε πει ότι παράλληλα με τηνκρατική ενίσχυση θα γίνει και αύξηση του κεφαλαίου, ύψους 80 εκατ. ευρώ.

Στο ίδιο κλίμα κινείται και η ερώτηση που κατέθεσαν συνολικά 52 βουλευτές και βουλεύτριες του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών, Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων αναφορικά με το «ποια ανταλλάγματα λαμβάνει το ελληνικό δημόσιο για την ενίσχυση της Aegean με 120 εκατ. ευρώ».

Πιο συγκεκριμένα ρωτούν:

  1. Με δεδομένη την ανάγκη διασφάλισης του πτητικού έργου και τη διατήρηση των αεροπορικών συνδέσεων όλων των περιοχών της χώρας, η οποία έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (νησιωτικότητα), και όχι τη στήριξη συγκεκριμένων ιδιοκτησιών εταιρειών, ποιο το συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για τη στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών;
  2. Ποια είναι η συνολική κρατική στήριξη που έχει λάβει η Aegean και οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου μέσω όλων των προγραμμάτων, εγγυοδοτικών και μη;
  3. Χρησιμοποιεί η εν λόγω εταιρεία μέρος των ποσών που έχει λάβει από τα εγγυοδοτικά προγράμματα για να καλύψει ζημιές από τα παράγωγα που υπολογίζονται στα 68,5 εκατ. ευρώ, με βάση τα αποτελέσματα εξαμήνου της εταιρείας λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου;
  4. Εγείρει ζητήματα κανονιστικού τύπου η προαναφερθείσα επιδότηση των 120 εκατ. ευρώ (συνεισφορά του ελληνικού δημοσίου), λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με άλλους συμμετέχοντες στην αγορά; Είναι αυτή εις γνώση της DG Comp, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητα (FSB);
  5. Πως διασφαλίζεται η επιστροφή των χρημάτων της έκτακτης ενίσχυσης στο δημόσιο;
  6. Για ποιο λόγο δεν προβλέπεται στη συμφωνία δημοσίου – Aegean η παροχή μετοχών εκ μέρους της εταιρείας;

Ολόκληρη η ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κκ. Υπουργούς

Υποδομών και Μεταφορών

Οικονομικών

Ανάπτυξης και Επενδύσεων

Θέμα: «Ποια ανταλλάγματα λαμβάνει το ελληνικό δημόσιο για την ενίσχυση της Aegean με 120 εκατ. ευρώ;»

Τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων των πολιτών, με στόχο την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του κορωνοϊού είχε πολλαπλές επιπτώσεις στην οικονομική και κοινωνική ζωή σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο κλάδος των αερομεταφορών επλήγη, επίσης, σημαντικά. Η πλειονότητα των χωρών έχει προχωρήσει στη λήψη μέτρων για τη στήριξη του εν λόγω κλάδου και των εργαζομένων του, αλλά και για τη διασφάλιση του πτητικού έργου. Σε αντάλλαγμα της κρατικής ενίσχυσης, οι επιχειρήσεις του κλάδου και ειδικώς οι αεροπορικές εταιρείες παραχωρούν στο δημόσιο μερίδια των μετοχών τους, θέσεις στα διοικητικά τους συμβούλια και άλλα δικαιώματα.

Η ελληνική κυβέρνηση έχει προβλέψει, κατά το προηγούμενο διάστημα, τη δημιουργία ενός πακέτου στήριξης του κλάδου των αερομεταφορών, ύψους 115 εκατ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει την αποζημίωση των πτήσεων των μηνών του πρώτου lockdown με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση (πλέον ΦΠΑ), την αναστολή των συμβάσεων εργασίας για τους εργαζόμενους, συνοδευόμενη από έκτακτη αποζημίωση μέχρι και τον Ιούλιο, την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων, τη μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές για τους μήνες Ιούνιο ως Οκτώβριο 2020, τη μείωση των ενοικίων που καταβάλλουν οι εταιρείες, κ.ά.

Πολλαπλά ωφελημένη από το συγκεκριμένο πακέτο στήριξης είναι, λόγω της θέσης που κατέχει στην ελληνική αγορά, η αεροπορική εταιρεία Aegean, η οποία, έχει επίσης ενταχθεί στο πρόγραμμα του ταμείου εγγυοδοσίας Covid-19 για ένα δάνειο της τάξης των 150 εκατ. ευρώ.

Σήμερα, η Aegean, αναγνωρίζοντας ότι έχει βρεθεί σε οικονομικό αδιέξοδο, προχωρά σε συνεργασία με την κυβέρνηση για την κατάρτιση ενός σχεδίου κρατικής ενίσχυσης, συνολικού ποσού 180 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 120 εκατ. ευρώ θα τα εισφέρει το ελληνικό δημόσιο και τα 60 εκατ. ευρώ οι ιδιώτες επενδυτές. Ως τώρα δεν έχουν γίνει γνωστά περαιτέρω στοιχεία της σύμβασης των δύο μερών, εκτός από το ότι θα δοθούν στο δημόσιο δικαιώματα προαίρεσης (warrants), τα οποία καθιστούν τα όποια ανταλλάγματα αμφίβολα ως προς το ύψος και τους όρους τους.

Σε συνέχεια των παραπάνω

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Με δεδομένη την ανάγκη διασφάλισης του πτητικού έργου και τη διατήρηση των αεροπορικών συνδέσεων όλων των περιοχών της χώρας, η οποία έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (νησιωτικότητα), και όχι τη στήριξη συγκεκριμένων ιδιοκτησιών εταιρειών, ποιο το συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για τη στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών;
  2. Ποια είναι η συνολική κρατική στήριξη που έχει λάβει η Aegean και οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου μέσω όλων των προγραμμάτων, εγγυοδοτικών και μη;
  3. Χρησιμοποιεί η εν λόγω εταιρεία μέρος των ποσών που έχει λάβει από τα εγγυοδοτικά προγράμματα για να καλύψει ζημιές από τα παράγωγα που υπολογίζονται στα 68,5 εκατ. ευρώ, με βάση τα αποτελέσματα εξαμήνου της εταιρείας λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου;
  4. Εγείρει ζητήματα κανονιστικού τύπου η προαναφερθείσα επιδότηση των 120 εκατ. ευρώ (συνεισφορά του ελληνικού δημοσίου), λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με άλλους συμμετέχοντες στην αγορά; Είναι αυτή εις γνώση της DG Comp, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητα (FSB);
  5. Πως διασφαλίζεται η επιστροφή των χρημάτων της έκτακτης ενίσχυσης στο δημόσιο;
  6. Για ποιο λόγο δεν προβλέπεται στη συμφωνία δημοσίου – Aegean η παροχή μετοχών εκ μέρους της εταιρείας;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Νικόλαος Παππάς
Αναγνωστοπούλου Σία
Αλεξιάδης Τρύφων
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Δώρα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Γεροβασίλη Όλγα
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Νατάσα
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Τάνια
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Ζαχαριάδης Κώστας
Καλαματιανός Διονύσης
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαϊλίδης Ανδρέας
Μουζάλας Γιάννης
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Γιάννης
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπαηλιού Γιώργος
Πέρκα Θεοπίστη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιού
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης
Σκούφα Μπέττυ
Σπίρτζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζούφη Μερόπη
Τσίπρας Γιώργος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτρης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος

Πηγή: aftodioikisi.gr