Πολίτες του Βύρωνα: Παιχνίδια εξουσίας με τις παιδικές χάρες της πόλης

 Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον των παιδικών χαρών του Δήμου Βύρωνα.

Όλοι όσοι ζούμε σε αυτή την πόλη, πολύ περισσότερο όσοι είχαν ή έχουν μικρά παιδιά γνωρίζουν ότι τη χρονική περίοδο από το 2010 έως και το 2017, λόγω και των μνημονίων οι διοικήσεις του Δήμου Βύρωνα (Νίκου Χαρδαλιά 2010-2014 και Γ. Κατωπόδη 2014-2017), εγκατέλειψαν στην τύχη τους τις Παιδικές Χαρές του Βύρωνα, δηλαδή, τις άφησαν δίχως συντήρηση, με αποτέλεσμα αυτές ουσιαστικά να καταστραφούν και με τον καιρό να καταστούν επικίνδυνες για τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών.

Η πολιτεία ψηφίζει νόμους που πολλές φορές το ίδιο το δημόσιο και οι Δήμοι δεν εφαρμόζουν και παραβιάζουν. Ιδιαίτερα οι Δήμοι, αρκετές φορές, λειτουργούν καταχρηστικά και αυθαίρετα και δεν τηρούν τις προβλεπόμενες διατάξεις, όταν πρόκειται για την λειτουργία και την στέγαση των Υπηρεσιών τους. Λειτουργούν π.χ. Παιδικούς σταθμούς που δεν στεγάζονται σε χώρους που πληρούν τις προϋποθέσεις, υπάρχουν εγκαταστάσεις Υπηρεσιών χωρίς άδεια, λειτουργούν παιδικές χαρές χωρίς να έχουν άδεια πιστοποίησης κ.λ.π.

Μετά και το τραγικό θανατηφόρο τραυματισμό το 2014 με θύμα ένα μικρό παιδί στο Δήμο Ελληνικού, που συγκλόνισε το πανελλήνιο, η πολιτεία επιδίωξε να εφαρμοστεί το νομικό θεσμικό πλαίσιο για την ασφαλή λειτουργία των παιδικών χαρών.

Πιο ειδικά, στην περίπτωση των παιδικών χαρών το νομικό θεσμικό πλαίσιο έχει ως εξής:

Νόμος 28492/2009

Ο βασικός στόχος του Νόμου ήταν ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός απόλυτα ασφαλούς, λειτουργικού και καλαίσθητου περιβάλλοντος, που να αποσκοπεί στη βέλτιστη σωματική και πνευματική ανάπτυξη και κοινωνικοποίηση του παιδιού, αλλά και στην αύξηση ασφαλών, δημόσιων χώρων ξεκούρασης και αναψυχής.

Στο  Άρθρο 12, του Νόμου 28492/2009 (Υπουργός Εσωτερικών ο Π. Παυλόπουλος) και συγκεκριμένα στις Μεταβατικές Διατάξεις, αναγραφόταν:

«Μέχρι τις 31-12-2012 οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές οφείλουν, να προσαρμόσουν τις παιδικές χαρές, που λειτουργούν ήδη στην περιφέρειά τους, με τις διατάξεις της παρούσας. Η προσαρμογή πιστοποιείται από την Επιτροπή Ελέγχου Παιδικών Χαρών με την έκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας και χορήγησης του ειδικού σήματος.

Μετά το πέρας της προθεσμίας αυτής ή σε περίπτωση που μετά από τον έλεγχο της Επιτροπής διαπιστωθεί ότι δεν είναι δυνατή η προσαρμογή, διακόπτεται η λειτουργία τους κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 10 της παρούσας».


Όμως, η κεντρική πολιτική εξουσία (το υπουργείο Εσωτερικών) βλέποντας ότι οι Δήμοι δεν εφαρμόζουν το νόμο για ασφαλείς παιδικές χάρες, ΑΝΤΙ να τους υποχρεώσει, να πιέσει τους δήμους ώστε να φτιάξουν άμεσα τις παιδικές χαρές, για να πληρούν τα μέτρα και τις προϋποθέσεις ασφαλείας, έκρινε πως το πρόβλημα, ήταν ο ίδιος ο Νόμος! Και για να διευκολύνει τις τοπικές δημοτικές αρχές τροποποίησε τον Νόμο 28492/2009, ορίζοντας νέα καταληκτική ημερομηνία της 30ης Ιουνίου του 2014.

Η τότε δημοτική αρχή Χαρδαλιά, αντί να φτιάξει τις παιδικές χαρές, σύμφωνα και με τις διατάξεις της νομοθεσίας , να είναι ασφαλείς, τις εγκατάλειψε στην τύχη τους. Περιφρονώντας τις ανάγκες των παιδιών για παιχνίδι και ψυχαγωγία, οι παιδικές χαρές μετατράπηκαν, με ελάχιστες ίσως εξαιρέσεις, σε χώρους άθλιους και επικίνδυνους. Τοποθέτησε βέβαια πινακίδες που ενημέρωναν για την επικινδυνότητα τους, μεταφέροντας την ευθύνη για τυχόν ατύχημα στους συνοδούς των παιδιών.

Σημείωση

Η διοίκηση του Νίκου Χαρδαλιά το 2010 είχε στο ταμείο του Δήμου,  από το δυνητικό τέλος που είχε επιβάλει -από την τριετή αύξηση κατά 76% των Δημοτικών Τελών, περίπου 9.000.000 ευρώ, -τα  οποία δυστυχώς δεν διέθεσε, μέρος αυτών για τη συντήρηση των Παιδικών Χαρών και αφέθηκαν  στην τύχη τους να ρημάξουν! 

                          Κάποια πράγματα ΔΕΝ πρέπει να τα ΞΕΧΝΑΜΕ!

Η δημοτική αρχή Κατωπόδη που διαδέχτηκε την δημοτική αρχή Χαρδαλιά το 2014, αντί να βάλει σε προτεραιότητα να επισκευαστούν οι παιδικές χαρές και να είναι χώροι ασφαλείς για παιχνίδι και ψυχαγωγία, στην προσπάθεια της να αποφύγει και αυτή τις ενδεχόμενες ποινικές διώξεις εναντίον της, εξαιτίας της επικινδυνότητας των, ανάρτησε ακόμα περισσότερες πινακίδες με τις οποίες ενημέρωνε τους γονείς ότι:«Η χρήση των οργάνων και του χώρου γίνεται με αποκλειστική ευθύνη των συνοδών των παιδιών».

Αυτή την απαράδεκτη πολιτική και ηθική πρακτική, να μην επισκευάζουν τις παιδικές χαρές οι δημοτικές αρχές – μαζί και του Δήμου Βύρωνα- οδήγησε τον Μάιο του 2015 το Υπουργείο Εσωτερικών με υπουργό τον Βούτση Νίκο να εκδώσει την ειδική Εγκύκλιο 15 με Α.Π.: 17602 –ΘΕΜΑ: «Λειτουργία παιδικών χαρών των ΟΤΑ»  όπου αναφέρεται ότι: Σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο περί οργάνωσης και λειτουργίας των παιδικών χαρών των ΟΤΑ, όπως αποτυπώνεται στις υπ’ αριθ. πρωτ. 28492/2009 (Β’931) και 27934/2014 (Β’2029) αποφάσεις, όλες οι παιδικές χαρές που ανήκουν σε ΟΤΑ πρέπει να έχουν συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές. Για το λόγο αυτό περιγράφεται αναλυτική διαδικασία πιστοποίησης, η οποία έχει εξειδικευθεί με την υπ’ αριθ. 44/07.08.2014 εγκύκλιό μας, καθημερινά δε, επιλύονται απορίες και ερωτήματα εμπλεκόμενων φορέων μέσω της ειδικής πλατφόρμας επικοινωνίας και διαλόγου (forum), που έχει δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό στο Υπουργείο Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Επισημαίνεται δε ότι κάθε παιδική χαρά λειτουργεί με ευθύνη του οικείου δήμου. Ως εκ τούτου, κάθε δήμος οφείλει να τηρεί το θεσμικό πλαίσιο που ορίζουν οι προαναφερθείσες αποφάσεις, προκειμένου να εξασφαλίζει την ακίνδυνη χρήση των παιδικών χαρών, αφού προηγουμένως έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφαλή λειτουργία τους. 

Βέβαια, σε κάθε περίπτωση, οσάκις ο οικείος δήμος κρίνει ότι μια παιδική χαρά είναι ακατάλληλη οφείλει να τη σφραγίζει ο ίδιος άμεσα ή να αποψιλώσει τα επικίνδυνα παιχνίδια σύμφωνα με τις αναλυτικές οδηγίες που έχει δώσει το Υπουργείο κατά καιρούς. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση ατυχήματος σε παιδική χαρά, η οποία δεν είναι σφραγισμένη και είναι προσβάσιμη στο κοινό, ο οικείος δήμος ουδόλως αποποιείται την ευθύνη του με την τοποθέτηση πινακίδας στην οποία αναγράφεται ότι η παιδική χαρά δεν διαθέτει πιστοποίηση και η χρήση της γίνεται με ευθύνη των γονέων ή των συνοδών των ανηλίκων.

 Η περίοδος 2014-2017 της διοίκησης Γ. Κατωπόδη

 Η δημοτική αρχή Κατωπόδη  αντιμετώπισε και το θέμα των παιδικών χαρών, με καθυστέρηση.  Κάτω από την πίεση της άσχημης  κατάστασης  και της επικινδυνότητας που υπήρχε, άρχισε σιγά, σιγά να ασχολείται και προγραμμάτισε με συνολικό κόστος 80.000-100.000 ευρώ να ψευτοεπισκευάσει, αντί να ανακατασκευάσει και να πιστοποιήσει, όλες τις παιδικές χαρές, και στις 10 Δεκεμβρίου 2015 ανακοίνωνε ότι:

«Με εντολή του Δημάρχου Γρηγόρη Κατωπόδη και του αρμόδιου Αντιδημάρχου Μιχάλη Καραγιάννη, ξεκίνησαν οι επισκευές πιστοποίησης στις Παιδικές Χαρές του Δήμου μας. Η αρχή έγινε από την Παιδική Χαρά της Νέας Ελβετίας και του πάρκου της Καραολή & Δημητρίου. Οι εργασίες πρόκειται να συνεχισθούν και στις υπόλοιπες Παιδικές Χαρές του Δήμου στις αρχές του 2016».

 Το Μάρτιο του 2016 3μελής επιτροπή πολιτών, αποτελούμενη από τους Δημήτρη Σουλιώτη, Παναγιώτη Ζυγούρη και Νίκο Βούρτση, επισκέφτηκε τον Αντιδήμαρχο της Τ/Υ κ. Καραγιάννη και έθεσαν το θέμα της επικινδυνότητας, της εγκατάλειψης και εξαθλίωσης των μη πιστοποιημένων παιδικών χαρών του Δήμου Βύρωνα, πάλι κατόπιν αιτήματος πενήντα (50) πολιτών, (ΑΠ: 21759/01-09-2016) συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο, την Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2016, και τελικά επιβεβαιώθηκαν οι ανακατασκευές  στο Δημοτικό Συμβούλιο της 23ης Νοεμβρίου 2016…

 Φτάσαμε στο… διάστημα (2018-2019)

η διοίκηση του Δημάρχου κ. Γ. Κατωπόδη, με δύο συμβάσεις που υλοποίησε, προχώρησε στην ανακατασκευή δώδεκα (12) Παιδικών Χαρών της πόλης μας και συγκεκριμένα:

 Με το πρώτο έργο που χρηματοδοτήθηκε από το Πράσινο Ταμείο (με 198.000€) ανακατασκευάστηκαν οι Παιδικές Χαρές:

1.           Καραολή και Δημητρίου 

2.           Πάρκο Ραιδεστού 

3.           Αγ. Γεωργίου Καρέα 

4.           Προσφυγικά Καρέα (οδός Κισσού)

Με το δεύτερο έργο που χρηματοδοτήθηκε από την Περιφέρεια (με 980.000€) ανακατασκευάστηκαν οι Παιδικές Χαρές:

1.           Πλατεία Βαρουτίδη (Αγαλματάκια)

2.           Μανώλη (Αλαμάνας και Αθ. Διάκου) 

3.           Πάρκο Νέας Ελβετίας 

4.           Ντάνκαν (δίπλα στη σχολή χορού) 

5.           Πάρκο Ανάληψης 

6.           Πλατεία Γράμμου (Τσιρακοπούλου) 

7.           Αγ. Τριάδα 

8.           Πάρκο Δ. Νικολαΐδη (μόνο το τμήμα εκείνο που βρίσκεται στη συμβολή Β. Αντωνιάδη).

Δεσμεύτηκαν 1.178.000 ευρώ για δώδεκα (12) Παιδικές Χαρές, δηλαδή μέσος όρος κόστους 98.166,6667 ευρώ για κάθε Παιδική Χαρά (;;;).

Οι ανακατασκευές και οι παρεμβάσεις που έγιναν στις Παιδικές Χαρές περιλάμβαναν την τοποθέτηση πιστοποιημένων οργάνων-παιχνιδιών (ΕΛΟΤ ΕΝ 1176), περιφράξεις, δάπεδα ασφαλείας, φύτευση, σύστημα άρδευσης, φωτιστικά (πάνελ), (σε Ντάνκαν, Αλαμάνας Γράμμου, Ν. Ελβετίας). Επιπλέον ο ανάδοχος ανέλαβε την διετή υποχρέωση συντήρησης των παιδικών χαρών για ζημιές από τη χρήση (όχι από καταστροφές), όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ανακοίνωση της Τεχνικής Υπηρεσίας.

Σύμφωνα με το παραπάνω έγγραφο που κοινοποίησε η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, οι δέκα (10) Παιδικές Χαρές κόστισαν 634.500 ευρώ. Άρα με το ποσό των 543.500 ευρώ που περίσσεψε ανακατασκευάστηκαν οι δύο (2) εναπομείνασες Παιδικές Χαρές (πλατείας Μανώλη και άλλη μία)… και τί άλλο; .

Ενώ, από ίδιους πόρους του Δήμου Βύρωνα ανακατασκευάστηκαν η Παιδική Χαρά στην περιοχή Ιγνατίου Άρτης και της Πανόρμου.

 Τα χρήματα που «διατέθηκαν» για το σύνολο των 12 παιδικών χαρών είναι πολλά! Κάποια στιγμή θα πρέπει να δοθούν καλύτερες εξηγήσεις στον  Βυρωνιώτικο λαό!

Συνοψίζοντας θέλουμε να θέσουμε ορισμένα ερωτήματα στη δημοτική αρχή και σε κάθε δημοτικό σύμβουλο.

ΠΟΣΕΣ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΕΧΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΒΥΡΩΝΑ; 

Με την ολοκλήρωση του έργου που βρίσκεται σε εξέλιξη αναφορικά με την προμήθεια και τοποθέτηση εξοπλισμού για αναβάθμιση οχτώ (8) ακόμη Παιδικών Χαρών του Δήμου, ύψους 300.000 ευρώ, το οποίο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Φιλόδημος ΙΙ του Υπουργείου Εσωτερικών, στο Δήμο Βύρωνα θα έχουν εκσυγχρονιστεί και πιστοποιηθεί, με “κόστος” 1.478.000 ευρώσυνολικά, είκοσι (20) Παιδικές χαρές.

Οι οκτώ Παιδικές Χαρές που έχουν περιληφθεί στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και πιστοποίησής των είναι οι ακόλουθες:

  1. Παύλου Μελά (Καρέας) 
  2. Αναπήρων Πολέμου (Καρέας) 
  3. Βιάνου (Καρέας) 
  4. Επταπύργου και Προποντίδος 
  5. Παξινού και Προποντίδος 
  6. Κάλβου 
  7. Ιγνατίου Άρτης
  8. Νεάρχου και Χαριδήμου (βλέπε φωτογραφία)

Οι παραπάνω χώροι παιχνιδιού, σύμφωνα με τη Δημοτική Αρχή, παρουσίαζαν σοβαρές ελλείψεις όσον αφορά τις προδιαγραφές ασφαλείας, των παιχνιδιών, των δαπέδων και του φωτισμού, όπως για παράδειγμα της Παιδικής Χαράς της οδού Ιγνατίου Άρτης που είχε ανακατασκευαστεί από ιδίους πόρους του Δήμου Βύρωνα και είχε εγκαινιαστεί τον Απρίλιο του 2017, στην οποία θα υπάρξει αντικατάσταση των υπαρχόντων φωτιστικών με σύγχρονα LED.

Ποιος όμως αποφάσισε να ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΕΞΙ (6) ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ;

Στην κατάργηση έξι (6) Παιδικών Χαρών, είχε αναφερθεί  ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, στις 9 Μαρτίου 2020, κατά τη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο του θέματος «επί του αιτήματος Πολιτών Βύρωνα σχετικά με την ανακατασκευή των υπολοίπων έντεκα (11) Παιδικών Χαρών στο Δήμο Βύρωνα», με το σκεπτικό ότι δεν είναι χαρακτηρισμένες ως τέτοιες, αλλά ως χώροι πρασίνου και κοινόχρηστοι χώροι με αποτελέσματα να μην έχουν προδιαγραφές Παιδικών Χαρών:

·           Παιδική Χαρά Γρανικού (Γρανικού και Πανουργιά) 

·           Παιδική Χαρά Δεξαμενή (Στ. Σαράφη & Δαυλείας) 

·            Παιδική Χαρά Καλλιπόλεως έναντι παλαιού Α.Τ. Βύρωνα 

·            Παιδική Χαρά Καρύστου

·      Το 2ο τμήμα (οπίσθιο) της Παιδικής Χαράς Νικολαίδη

·            Παιδική Χαρά Εργάνης (εντός Πολυχώρου Εργάνης, απέναντι από τα Άστρα) (δείτε την φωτογραφία του έτους 2010…!!!)

 Στη πρώην Παιδική Χαρά της Εργάνης, όπως ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ η επίσημη ιστοσελίδα του δήμου, υπήρχαν τοποθετημένα δάπεδα, όργανα και παιχνίδια με υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας που είχε θέσει ο ΕΛΟΤ, δείτε εδώ στους ένθετους συνδέσμους τι ανέφερε η ιστοσελίδα του Δήμου για την Παιδική Χαρά της Εργάνης, αλλά και την Παιδική Χαρά Καρύστου που ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΕΙΧΑΝ ΑΙΤΗΘΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ :

https://www.dimosbyrona.gr/article.php?id=1331 https://www.dimosbyrona.gr/article.php?id=1345

 Οι Παιδικές Χαρές που υπήρχαν στην είσοδο του Θεάτρου Βράχων, από την οδό Μ. Μερκούρη και Α. Παναγούλη, οπως και στο Πολυχώρο της Εργάνη, απέναντι από τα Άστραέχουν ήδη ξηλωθεί ! 

Ποιος αποφάσισε για την κατάργηση τους;Δεν υπάρχει πλεόν Π.χαρά στην οδο Μ. Μερκούρη

                                                                 Ο χώρος της Π.χαράς, απέναντι απο τα Άστρα 
 Υπάρχει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ή της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής για την κατάργηση τους; Τι γνώμη έχουν οι άλλες δημοτικές παρατάξεις και ο κάθε δημοτικός σύμβουλος; Τους έχει απασχολήσει το θέμα αυτό;  


Η Συντήρηση των Παιδικών Χαρών, είναι προϋπόθεση για να  παραμένουν χώροι ασφαλείς για παιχνίδι 


Η διαρκής συντήρηση των παιδικών χαρών, όπως και άλλων κοινόχρηστων χώρων του Δήμου παραμένει μια δύσκολη υπόθεση. 
Μετά το τέλος της σύμβασης με τον εργολάβο (τέλος 2021) τί θα γίνει;

Ο Δήμος θα πρέπει, μετά την παρέλευση της διετίας από την συμβατική υποχρέωση του αναδόχου, να αναλάβει με ίδιους πόρους την διαρκή συντήρηση των Παιδικών Χαρών τόσο από ζημιές από τη χρήση, όσο και από πιθανές καταστροφές, και αυτό, δίχως να τις εγκαταλείψει στιγμή, όπως άφησε να συμβεί κατά το πρόσφατο παρελθόν. Καλό θα ήταν, να βρεθεί και τρόπος φύλαξής τους. Να δημιουργηθούν και νέες θέσεις σταθερής απασχόλησης.

Με ποιο προσωπικό θα γίνει αυτό; Όταν το μόνιμο προσωπικό του Δήμου, μειώνεται διαρκώς χωρίς να αναπληρώνεται; 
Μήπως θα συνεχίσουμε- οι φορολογούμενοι πολίτες- να είμαστε θεατές στο έργο ράβε- ξήλωνε-των εργολάβων και για τις Π. χαρές;  Μήπως το σχέδιο είναι να παραχωρηθούν οριστικά στους ιδιώτες; Για να εξυπηρετηθούν τα ιδιωτικά συμφέροντα επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τα οικονομικά του Δήμου και τους κατοίκους.
Για να απαλλαγεί η δημοτική αρχή από την υποχρέωση της συνεχείς ενασχόλησης με αυτό το θέμα και όχι μόνο.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ της επιτροπής πολιτών , που υπήρχε και στην υπ’ αριθμ. πρωτ.:21759/01-09-2016 αίτηση είναι η εξής: η χρηματοδότηση της συντήρησης και της αποκατάστασης των ζημιών που θα παρουσιάζονται στις Παιδικές Χαρές, να γίνεται άμεσα από τα τέλη που εισπράττονται από την παραχώρηση των δημοτικών-κοινοχρήστων χώρων για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (ΚΥΕ). Πρόκειται για τέλος ανταποδοτικού χαρακτήρα, ανάλογα του οφέλους που αποκομίζει ο πολίτης από τη χρήση του παραχωρούμενου χώρου (ΣτΕ 140/1989, ΔιΔικ 1990 σελ. 1228).

ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΒΥΡΩΝΑ