Aγαπητή αναγνώστρια / αγαπητέ αναγνώστη,
Το θέμα που δημοσιεύσαμε την περασμένη Πέμπτη κατά πάσα πιθανότητα θα το έχετε ήδη ακούσει, καθώς αφορά την εταιρεία που ανέλαβε να σχεδιάσει το λογότυπο για το πολυαναμενόμενο μετρό της Θεσσαλονίκης.
Για να συμπεριλάβουμε όμως και ανθρώπους που ίσως δεν πρόλαβαν να διαβάσουν, το στόρι έχει ως εξής:
-Τον Φεβρουάριο του 2024 έγινε ένας διαγωνισμός για το ποιος θα σχεδιάσει το λογότυπο του μετρό στη Θεσσαλονίκη.
-Ο διαγωνισμός αυτός ακυρώθηκε για να συμπεριληφθεί το σύνολο της οπτικής ταυτότητας, όχι μόνο το λογότυπο.
-Τον Ιούνιο έγινε δεύτερος διαγωνισμός. Εκεί, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, συμμετείχαν μεταξύ άλλων μερικά από τα πιο γνωστά γραφεία δημιουργικού σχεδιασμού στη χώρα.
-Και αυτός ο διαγωνισμός όμως ακυρώθηκε γιατί οι προτάσεις, λέει, δεν ήταν αρκετά… δημιουργικές.
Κι επειδή ο χρόνος τελείωνε, και έπρεπε να γίνουν τα εγκαίνια, η Ελληνικό Μετρό (εταιρεία που ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο) αποφάσισε να κάνει μία απευθείας ανάθεση σε άγνωστη εταιρεία.
Πρόκειται για την MnMS (Marketing & Media Services Μονοπρόσωπη ΙΚΕ).
Σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο designmag.gr, με βάση τα metadata (τα αναγνωριστικά στοιχεία) του αρχείου του λογότυπου που παρουσιάστηκε από τον υπουργό Μεταφορών στις 13 Νοεμβρίου, το τελικό λογότυπο δημιούργησε ή σε κάποια στιγμή επεξεργάστηκε γραφίστρια που εργάζεται για την εταιρεία επικοινωνίας Palladian.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, η Palladian συμμετείχε στον διαγωνισμό για το λογότυπο, μαζί με τις υπόλοιπες εταιρείες που απορρίφθηκαν. Μεταξύ άλλων, το ρεπορτάζ μας στο Solomon παρουσιάζει νέα, σημαντικά στοιχεία για την υπόθεση:
1.Οι εταιρείες που παρουσίαζε ως «πελάτες» της η MnMS, τελικά δεν είχαν συνεργασία με την εταιρεία,
2.Ενώ η MnMS ανέλαβε το λογότυπο λόγω εμπειρίας «στον σχεδιασμό οπτικών ταυτοτήτων», έως σήμερα δεν έχει καταστεί εφικτό να βρεθεί οποιαδήποτε γραφιστική της δουλειά,
3.Η σχέση της MnMS και της Palladian, και των ιδιοκτητών τους, είναι πολυετής και αρκετά στενή.
Οι «πελάτες» που εξαφανίστηκαν
Μαζί με τον Σταύρο Μαλιχούδη κάναμε ρεπορτάζ για τους «πελάτες» που ανέφερε στο σάιτ της η MnMS, μέχρι και τις 17 Νοεμβρίου.
Εκπρόσωπος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΕΒ) μας απάντησε πως «ο ΣΒΕ – όταν μάλιστα ονομαζόταν ΣΒΒΕ, δηλαδή Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος – είχε συνεργαστεί με τη συγκεκριμένη εταιρεία το 2015».
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ μας, η εταιρεία δεν είχε καμία συνεργασία με την Alpha Bank, πέραν του ότι σε μια περίπτωση η τράπεζα τοποθέτησε διαφημιστική καταχώρηση σε ιστοσελίδα που διαχειριζόταν η MnMS.
Στην περίπτωση της τράπεζας Πειραιώς, δε, οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως δεν έχει υπάρξει κανενός είδους συνεργασία ή συμβολή με την MnMS. Ενδιαφέρον έχει ότι αφότου επικοινωνήσαμε με τις εταιρείες -και μέχρι σήμερα- τα λογότυπα των «πελατών» έχουν αφαιρεθεί από την ιστοσελίδα της MnMS.
Η σχέση της MnMS με την Palladian
Διαβάζοντας ότι εργαζόμενη της Palladian επεξεργάστηκε το αρχείο της MnMS, αναρωτηθήκαμε για τη σχέση των δύο εταιρειών. Και αυτά που βρήκαμε, ψάχνοντας σε εμπορικά μητρώα σε Ελλάδα και Κύπρο, είχαν επίσης ενδιαφέρον.
Ο ιδιοκτήτης της MnMS, Κωνσταντίνος Γκουγκάκης, είχε μέχρι το 2022 μια εταιρεία μαζί με τον ιδρυτή της Palladian, Γιώργο Λιμπέρη. Στη συνέχεια πούλησε το μερίδιό του στον γιο του Λιμπέρη, Κωνσταντίνο, ο οποίος είναι Chief Operating Officer στην Palladian.
Η εταιρεία ήταν η SBD (Strategic Business Development) και μέχρι σήμερα έχει το σάιτ mikrometoxos.gr, το bankwars.gr, το theceo.gr, το energy2day.gr, το neasamos.gr και το economywatch.gr.
Όταν ρωτήσαμε «πελάτη» της MnMS αν συνεργάζονταν, η απάντηση της Metlen (πρώην Mytilineos) ανέφερε πως «μέχρι το 2023 η τιμολόγηση για διαφημίσεις στο site mikrometoxos.gr γινόταν από την MnMS». Εφόσον ο κ. Γκουγκάκης είχε πουλήσει την ιστοσελίδα στην οικογένεια Λιμπέρη ένα χρόνο νωρίτερα, πώς συνέχισε να τιμολογεί γι’ αυτήν;
Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει μία ακόμα σύνδεση μεταξύ των εταιρειών συμφερόντων Γκουγκάκη και Λιμπέρη. Σε αναζήτησή μας εντοπίσαμε πως τόσο η ιστοσελίδα της MnMS (mnms.gr) όσο και αρκετές ιστοσελίδες συμφερόντων Λιμπέρη (palladianconferences.gr, sbd.gr, smcom.be, theceo.gr) φιλοξενούνται στην ίδια διεύθυνση IP.
Για να μην αναρωτιέστε, κατά τη συνήθη πρακτική των εταιρειών, εμείς στείλαμε ερωτήματα αλλά μέχρι τη δημοσίευση του θέματος δεν είχαμε λάβει απαντήσεις.
Οι συνδέσεις ανάμεσα στις εταιρείες είναι πολλές για να είναι τυχαίες. Αυτό που μένει όμως δεν είναι μόνο η ενδεχόμενη σπατάλη δημόσιου χρήματος (30.000 ευρώ) σε μια μη σχετική με το αντικείμενο εταιρεία.
Αυτό που μένει είναι η απαξίωση ολόκληρου του χώρου του design, της οπτικής επικοινωνίας, προς όφελος μάλλον κάποιων «γνωστών». Γιατί «έτσι είναι τα πράγματα στην Ελλάδα».
Μέχρι την επόμενη φορά,
Δανάη Μαραγκουδάκη
wearesolomon.com