
Της Ρούλας Μακρή
Φιλολόγου – Διευθύντριας του Πρότυπου Εκπαιδευτικού Οργανισμού Ρούλα Μακρή
Καθώς πλησιάζει η ώρα των πανελλαδικών εξετάσεων του 2026, οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου βρίσκονται μπροστά σε μία απαιτητική, αλλά και σημαντική διαδρομή που θα καθορίσει την ακαδημαϊκή τους πορεία. Η επιτυχία δεν είναι αποτέλεσμα τύχης, είναι αποτέλεσμα προετοιμασίας, μεθοδικότητας και συναισθηματικής ισορροπίας. Η ορθή διαχείριση του χρόνου και η αποτελεσματική μελέτη μπορούν να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στο άγχος και στη σιγουριά, ανάμεσα στην αμφιβολία και την επίτευξη.
Το πρώτο κρίσιμο βήμα είναι δημιουργία ενός ρεαλιστικού εβδομαδιαίου προγράμματος. Η μελέτη πρέπει να οργανώνεται σε τρεις άξονες:
Εμπέδωση νέας ύλης – Επανάληψη σε τακτά διαστήματα – Γραπτή εξάσκηση.
Η Γραπτή απόδοση των γνώσεων αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας στις εξετάσεις.
Σε μαθήματα όπως τα Αρχαία, Λογοτεχνία, Ιστορία, και η Φυσική, η ικανότητα δομημένης σκέψης και σαφούς έκφρασης είναι εξίσου σημαντική με την κατοχή της θεωρίας.
Εξίσου ουσιαστική είναι η αξιοποίηση σύγχρονων τεχνικών μελέτης που έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές.
Η ενεργητική ανάκληση (active recall) βοηθά τον μαθητή να θυμάται τη γνώση χωρίς να εξαρτάται από σημειώσεις ή βιβλία, καλλιεργώντας αυτοπεποίθηση για την ημέρα των εξετάσεων.
Η επανάληψη με διαστήματα (spaced repetition) Διασφαλίζει ότι η γνώση σταθεροποιείται στη μακροπρόθεσμη μνήμη ενώ η τεχνική Pomodoro ενισχύει τη συγκέντρωση και περιορίζει την αναβλητικότητα.
Σημαντικό είναι μαθητές να μαθαίνουν να οργανώνουν το υλικό τους: σύντομα διαγράμματα mind maps και πίνακες, βοηθούν στην οπτικοποίηση της ύλης και στον εντοπισμό των κεντρικών ιδεών. Η ποιότητα των σημειώσεων καθορίζει συχνά την αποτελεσματικότητά της.
Σε όλη αυτή την προετοιμασία, η συναισθηματική διαχείριση παίζει καθοριστικό ρόλο. Οι σκέψεις που καλλιεργεί κάθε μαθητής επηρεάζουν άμεσα την απόδοσή του. Φράσεις όπως, “κάθε μέρα γίνομαι λίγο καλύτερος” ή “η προσπάθεια με προστατεύει”, ενισχύουν τη σταθερότητα και μειώνουν το άγχος.
Τους τελευταίους μήνες πριν τις εξετάσεις, από τον Μάρτιο μέχρι τον Μάιο, η προσομοίωση πραγματικών συνθηκών εξετάσεων είναι εξαιρετικά σημαντική. Τεστ με χρονόμετρο, χωρίς διακοπές και χωρίς βοήθεια, βοηθούν τον μαθητή να εξοικειωθεί με την πίεση της εξέτασης και να ενισχύσει τη διαχείριση του χρόνου.
Η σωστή αξιοποίηση του χρόνου αποτελεί βασικό παράγοντα επιτυχίας. Η αναμονή για “έμπνευση” ή “διάθεση” είναι η παγίδα. Η καθημερινή, έστω και σύντομη, επαφή με τα μαθήματα είναι πολύ πιο αποτελεσματική από το υπερβολικό διάβασμα, συγκεντρωμένο σε λίγες ημέρες. Παράλληλα, ο ύπνος επηρεάζει καθοριστικά τη μνήμη και την πνευματική απόδοση. Συχνά, μια καλή νύχτα ύπνου είναι πιο χρήσιμη από μία επιπλέον ώρα διαβάσματος.
Μία πρακτική, που συχνά απουσιάζει από τη μαθητική προετοιμασία, είναι ο εβδομαδιαίος υπολογισμός. Κάθε μαθητής ωφελείται όταν μία φορά την εβδομάδα ελέγχει τι πέτυχε, τι δυσκολεύτηκε να αφομοιώσει και πώς θα προσαρμόσει το πλάνο του. Έτσι αποκτά αυτογνωσία και έλεγχο της πορείας του.
Η επιτυχία στις πανελλαδικές δεν είναι προνόμιο των “καλών” μαθητών. Είναι επίτευγμα όσων έχουν συνέπεια, πειθαρχία, σωστή καθοδήγηση και ισχυρή θέληση.
Στους μαθητές που θα εξεταστούν το 2026, εύχομαι να βαδίσουν με πίστη στις δυνατότητές τους, μεθοδικότητα στην προσπάθεια και αισιοδοξία για τον δρόμο που ανοίγεται μπροστά τους.
Η γνώση, δεν είναι μόνο μέσο για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, είναι το θεμέλιο για το μέλλον που ονειρεύονται.











