Συνέντευξη του Β. Τζαφά, Προέδρου της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Βύρωνα

«Έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα προστασίας και υγιεινής για την ασφαλή λειτουργία των Σχολείων στο Δήμο»

Με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς εν µέσω πανδημίας, ο κ. Βασίλης Τζαφάς, Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήµου Βύρωνα, συνταξιούχος εκπαιδευτικός, µας μιλάει τόσο για τη γενική κατάσταση που επικρατεί στη σχολική κοινότητα όσο και για τις ενέργειες του Δήµου για την ασφαλή λειτουργία των Σχολείων.

Δ&Π. Κε Τζαφά, ξεκινά μια νέα και εξαιρετικά δύσκολα σχολική χρονιά, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Πιστεύετε ότι από πλευράς της κυβέρνησης έχουν γίνει όλοι οι απαιτούμενοι χειρισμοί για την ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας;
Είναι γεγονός ότι η σχολική χρονιά που ξεκινάει είναι ιδιαίτερα κρίσιμη και δύσκολη, όχι μόνο για τους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, αλλά για όλη την κοινωνία που ζει σε συνθήκες φόβου και ανασφάλειας, τόσο για λόγους υγείας όσο και οικονομικής αβεβαιότητας. Μια κοινωνία κυριολεκτικά με την πλάτη στον τοίχο. Σε αυτές τις συνθήκες δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η κυβέρνηση, και ιδιαίτερα το Υπουργείο Παιδείας, έκανε παρεμβάσεις που μπόρεσαν να αμβλύνουν τις κοινωνικές αλλά και εκπαιδευτικές συνέπειες της πανδημίας. Και στην προηγούμενη φάση, αλλά και τώρα, τα μέτρα ήταν επικοινωνιακά και αποσπασματικά, με αποτέλεσμα να επιτείνουν τη σύγχυση και την ανασφάλεια. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ήταν η προχειρότητα στην τηλεκπαίδευση (χωρίς υποστηρικτικές υποδομές σε υπολογιστές και προγράμματα για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς), η απαράδεκτη προσπάθεια για ζωντανή μετάδοση του κάθε μαθήματος, τα ήξεις/αφίξεις με τις μάσκες, οι οποίες τώρα γίνονται υποχρεωτικές κλπ. Γενικότερα, δεν υπήρξε σαφής πολιτική βούληση για γενναία χρηματοδότηση στα σχολεία, για υπολογιστές, μέτρα προστασίας (μάσκες, απολύμανση, αντισηπτικά, διορισμούς μόνιμου προσωπικού καθαριότητας). Αντίθετα, το Υπουργείο καλύφθηκε πίσω από διάφορους χορηγούς που έκαναν κινήσεις-«μπαλώματα» για τη δική τους τελικά προβολή.

Δ&Π. Μπορούμε αλήθεια να κάνουμε λόγο για ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία μέσα σε αυτές τις εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες; Περιορισμένοι σχολικοί χώροι, πολυπληθή τμήματα, συνεχής χρήση μάσκας, φόβος, διαρκής αβεβαιότητα.
Σε καμιά περίπτωση δεν μπορούμε να μιλάμε για ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Και αυτό όχι μόνο εξαιτίας των μεγάλων ελλείψεων που θα υπάρχουν σε όλα αυτά που αναφέρατε. Εξίσου σημαντικός είναι ο διάχυτος φόβος και η ανασφάλεια που καθηλώνει την κοινωνία και προφανώς αποπροσανατολίζει και τους νέους και τους στερεί την απαιτούμενη συγκέντρωση και ηρεμία που χρειάζεται για να συμμετέχουν ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Από αυτή την άποψη, η ευθύνη κυβέρνησης, Υπουργείου και Μέσων Ενημέρωσης είναι τεράστια στην καθημερινή αναπαραγωγή του φόβου και του πανικού. Είναι γεγονός ότι ιδιαίτερο χρέος, στο πλαίσιο του παιδαγωγικού και του ευρύτερου κοινωνικού τους ρόλου, έχουν και οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έχουν αποδείξει ότι, σε συνεργασία με άλλους τοπικούς φορείς (Δήμος, Σύλλογοι Γονέων, Μαθητικά Συμβούλια, Σωματεία), μπορούν να αποτελέσουν ισχυρό ανάχωμα στην παραπέρα διάχυση του φόβου, διεκδικώντας όρους και συνθήκες ασφαλούς λειτουργίας των σχολείων και το ουσιαστικό δικαίωμα στη μόρφωση για όλους τους μαθητές. Σχετικά με τις συνθήκες λειτουργίας των σχολείων, θα πρέπει να καταγγελθεί η τελευταία αστειότητα του Υπουργείου Παιδείας, που έκανε λόγο για μέσο όρο 17 μαθητών σε κάθε τμήμα, όπως και κάποιοι «ειδικοί» λοιμωξιολόγοι Πανεπιστημιακοί, που βάλθηκαν να μας πείσουν ότι δεν πρέπει να έχουμε περισσότερα τμήματα με λιγότερους μαθητές, γιατί έτσι πολλαπλασιάζονται οι εστίες μετάδοσης του ιού! Μην εκτίθεστε έτσι, κρατήστε τα προσχήματα, λίγη σοβαρότητα…

Δ&Π. Τι προτείνουν από την πλευρά τους οι εκπαιδευτικοί;
Οι εκπαιδευτικοί από πολύ νωρίς προσπαθούν να επικοινωνήσουν με το Υπουργείο Παιδείας, χωρίς ουσιαστική επιτυχία. Το Υπουργείο, αντί να προετοιμαστεί σοβαρά για το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς, έριξε όλο το βάρος στο να νομοθετήσει και νέα αντιεκπαιδευτικά μέτρα μέσα στο καλοκαίρι. Οι εκπαιδευτικοί σε αυτές τις συνθήκες αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους, και μέσα από συνδικαλιστικές διαδικασίες, βγήκαν ήδη στο δρόμο της διεκδίκησης. Τα βασικότερα αιτήματα που θέτουν είναι: λιγότεροι μαθητές, περισσότερα τμήματα. Κάλυψη όλων των κενών με διορισμό εκπαιδευτικών. Μειωμένο ωράριο, όχι διδασκαλία σε 3 και 4 σχολεία. Γενναία χρηματοδότηση ώστε να παρθούν όλα τα μέτρα προστασίας (μάσκες, αντισηπτικά, απολυμάνσεις, προσλήψεις μόνιμου προσωπικού καθαριότητας). Χορήγηση του απαραίτητου ηλεκτρονικού εξοπλισμού και για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Όχι ζωντανές μεταδόσεις μαθημάτων.

Δ&Π. Η ψυχολογία των παιδιών μέσα σε αυτή τη συγκυρία είναι εξαιρετικά εύθραυστη, τόσο ανάμεσα στις μικρότερες ηλικίες, ιδιαίτερα μέσα στο κλίμα φόβου που υπάρχει, αλλά και στις μεγαλύτερες, όπου η διαρκής αβεβαιότητα για την πορεία της σχολικής χρονιάς, επηρεάζει την απόδοσή τους. Το διαπιστώσαμε και με τα αποτελέσματα των φετινών πανελλαδικών. Υπάρχει πρόβλεψη για ειδικά προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης των παιδιών;
Όπως είπαμε και παραπάνω, το θέμα της ψυχολογικής και κοινωνικής στήριξης των νέων – και ευρύτερα της κοινωνίας- είναι κεντρικό πολιτικό ζήτημα και αφορά πρωτίστως τον τρόπο που η κυβέρνηση και τα Μέσα Ενημέρωσης διαχειρίζονται την πανδημία. Το τελευταίο διάστημα, όμως, υπάρχει μια κεντρική προσπάθεια ενοχοποίησης της συμπεριφοράς των νέων αλλά και των μαθητών για τη χρήση της μάσκας, με μέτρα τιμωρητικού χαρακτήρα. Αν αυτό συνεχιστεί, θα έχουμε αντιδράσεις από το πιο ευαίσθητο κομμάτι της νεολαίας, το οποίο θα περιπλέξει τα πράγματα. Ειδικότερα για τα σχολεία, υπάρχουν ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί (για τα ατομικά ψυχολογικά ζητήματα των μαθητών), οι οποίοι ωστόσο απασχολούνται στο πλαίσιο των Δ/νσεων Εκπαίδευσης, για μεγάλες ομάδες Σχολείων. Σε καμιά περίπτωση, λοιπόν, δεν επαρκούν για ένα ουσιαστικό σχεδιασμό ψυχολογικής στήριξης, ο οποίος θα αφορά όλους τους μαθητές και όλους τους γονείς.

Δ&Π. Σε ό,τι αφορά τα Σχολεία του Δήμου μας, η Δημοτική Αρχή είναι κατάλληλα προετοιμασμένη για να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις αυτής της χρονιάς;
Ο Δήμος Βύρωνα και οι Σχολικές Επιτροπές Α’θμιας και Β΄θμιας εκπαίδευσης, από την πρώτη φάση ήδη της πανδημίας, πήραν όλα τα μέτρα προστασίας και υγιεινής για την ασφαλή λειτουργία των Σχολείων και είμαστε έτοιμοι να καλύψουμε όλες τις ανάγκες, παρά την ανεπαρκή χρηματοδότηση. Πιο συγκεκριμένα: προμηθεύσαμε όλα τα σχολεία με μάσκες και αντισηπτικά, έγιναν οι αναγκαίες απολυμάνσεις, παρείχαμε στο προσωπικό καθαριότητας τα απαραίτητα ατομικά μέσα προστασίας, προχωρήσαμε στην αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Με το ξεκίνημα των σχολείων και σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε αυτούς τους τομείς, μέσα στις εξαιρετικά ιδιαίτερες και απαιτητικές συνθήκες αυτής της χρονιάς.