Εκπαίδευση… στην εποχή του κορωνοϊού

Της Ελένης Ζαχαράκη, Διευθύντριας Σπουδών, Φ.Μ.Ε. Διακρότημα Βύρωνα

«Σας ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία και τη στήριξη που μου παρείχατε αυτή τη δύσκολη περίοδο!».

Αυτό που μόλις διαβάσατε είναι ένα μόνο από τα δεκάδες μηνύματα που λαμβάνουμε κάθε χρόνο από τους ευτυχείς μαθητές μας αυτές τις μέρες. Παραδοσιακά, στα τέλη του Αυγούστου κάθε έτους ανακοινώνονται οι βάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ένας πολυετής αγώνας χιλιάδων μαθητών φτάνει στο τέλος του, σκορπίζοντας χαμόγελα σε πολλούς από αυτούς και στις οικογένειές τους, οι οποίοι κατάφεραν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις αυτού του πολύ δύσκολου «αγωνίσματος», όπως είναι η προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Η φετινή, μάλιστα, χρονιά ήταν μια από τις πιο ιδιαίτερες στην ιστορία της εκπαίδευσης, καθώς, εξαιτίας της πανδημίας που έπληξε ολόκληρο τον πλανήτη, τα σχολεία έκλεισαν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και οι τελειόφοιτοι μαθητές έμειναν ουσιαστικά χωρίς την πολύτιμη βοήθεια των καθηγητών τους λίγο πριν από την τελική ευθεία. Ή μήπως τα πράγματα δεν έγιναν ακριβώς έτσι;


Στην πραγματικότητα, τα σχολεία μπορεί να ήταν κλειστά και η τηλεκπαίδευση, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του υπουργείου παιδείας, να μην λειτούργησε όπως θα έπρεπε, όμως οι μαθητές δεν ήταν μόνοι τους σε αυτήν την τιτάνια προσπάθεια. Πέρα, φυσικά, από την ψυχολογική στήριξη των γονιών τους, είχαν ως πολύτιμο σύμμαχό τους, τους εκπαιδευτικούς – φροντιστές, οι οποίοι ήταν πάντα δίπλα τους, όταν τους χρειάζονταν. Έτσι, ενώ στα περισσότερα σχολεία ελάχιστα μαθήματα πραγματοποιήθηκαν και αυτά με πολύ μειωμένη συμμετοχή των μαθητών– στα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης δεν χάθηκε ούτε μία διδακτική ώρα! Από την πρώτη κιόλας εβδομάδα του «λοκ ντάουν» δημιουργήθηκαν οι απαραίτητες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, προκειμένου τα μαθήματα να συνεχιστούν απρόσκοπτα. Και μπορεί η διά ζώσης διδασκαλία να μην υποκαθίσταται πλήρως από καμία άλλη μορφή εκπαίδευσης, εντούτοις η φροντιστηριακή εκπαίδευση στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων και με το παραπάνω προσφέροντας πολύτιμη βοήθεια στη χειμαζόμενη ελληνική οικογένεια. Η εξεταστέα ύλη καλύφθηκε πλήρως, οι απαραίτητες επαναλήψεις για την άρτια προετοιμασία των υποψηφίων πραγματοποιήθηκαν και – το σημαντικότερο- υπήρχε η δυνατότητα επικοινωνίας μαθητών – φροντιστών είκοσι τέσσερις ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα! Όχι μόνο για την επίλυση αποριών αλλά και για την πολύτιμη ψυχολογική υποστήριξη και ενθάρρυνση των υποψηφίων.

Τις μέρες αυτές, λοιπόν της μεγάλης χαράς πολλών μαθητών που εισήχθησαν στις πανεπιστημιακές σχολές της προτίμησής τους, εμείς οι φροντιστές εκπαιδευτικοί γινόμαστε αποδέκτες χιλιάδων «ευχαριστώ» για τη συνδρομή μας στην επιτυχία τους. Ειδικά τη φετινή πολύ δύσκολη χρονιά αυτό κατέστη περισσότερο από ποτέ φανερό. Δεν είναι, επομένως, καθόλου περίεργο που στη συνείδηση της μέσης ελληνικής οικογένειας ο θεσμός των φροντιστηρίων έχει προ πολλού κερδίσει τα πρωτεία σε αυτό που ονομάζεται ελληνική εκπαίδευση!
Ας ευχηθούμε λοιπόν, η πανδημία του κορονοιού να λειτουργήσει ως αφορμή προκειμένου το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να εκσυγχρονιστεί ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις της νέας σχολικής πραγματικότητας.