Η Αριστερή Παρέμβαση αναφέρει:
ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΑ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΒΥΡΩΝΑ ΜΕ ΑΝΤΙΛΑΪΚΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ
Οι προϋπολογισμοί των δήμων και περιφερειών, όπως και ο προϋπολογισμός της κεντρικής κυβέρνησης, είναι ο καθρέπτης της πολιτικής τους, που είτε αναπαράγει την αδικία, είτε εξυπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες. Ο προϋπολογισμός του δήμου Βύρωνα που προτάθηκε από τη δημοτική αρχή Κατωπόδη-ΣΥΡΙΖΑ υπακούει στην πρώτη εκδοχή. Δεν κινείται στην κατεύθυνση άμβλυνσης της οικονομικής ανισότητας. Δεν ανακουφίζει διαθέτοντας δαπάνες για παροχή δωρεάν κοινωνικών υπηρεσιών και κάλυψη λαϊκών αναγκών σε πρόνοια, παιδεία, υποδομές, αθλητισμό, πολιτισμό.
Ο προϋπολογισμός καταψηφίστηκε, αλλά «εγκρίθηκε» με 9 ψήφους από την παράταξη της δημοτικής αρχής !! Καταψηφίστηκε από 19 δημοτικούς συμβούλους και 4 ψήφους αποχής της παράταξης του κ. Γώγου (Ν.Δ). Πέρασε χάρις στον νόμο Κλεισθένη του ΣΥΡΙΖΑ που καθορίζει τη διαδικασία για την έγκριση του προϋπολογισμού και μετρούν μόνο οι θετικές ψήφοι. Μια διαδικασία που αποκαλύπτει τον πλήρως αντιδημοκρατικό τρόπο λειτουργίας των δήμων και την απαξίωση των δημοτικών συμβουλίων καταρρίπτοντας τον όρο «τοπική αυτοδιοίκηση». Βεβαίως ο προϋπολογισμός, μπορεί να μην είχε την ουσιαστική έγκριση του δημοτικού συμβούλιου, είχε, όμως, την έγκριση του Παρατηρητήριου που θέσπισαν τα μνημόνια που υπέγραψαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις Ν.Δ., ΚΙΝΑΛ και ΣΥΡΙΖΑ με την Ε.Ε., γιατί υπάκουε στις οδηγίες τους. Η δε δημοτική αρχή τον έστειλε νωρίτερα για έγκριση στο Παρατηρητήριο, όπως επιτάσσουν οι «ιερές» δεσμεύσεις στο πολιτικό σύστημα και μετά τον έφερε για την τυπική επικύρωση στο δημοτικό συμβούλιο.
Η Αριστερή Παρέμβαση καταψήφισε τον προϋπολογισμό, γιατί
στα έξοδα αναπαράγεται η πάγια κατάσταση των μηδαμινών κοινωνικών δαπανών και της τσιγκουνιάς στα έργα υποδομών, ενώ στα έσοδα την πληρώνουν ξανά τα συνήθη υποζύγια των φορολογικών βαρών, οι κάτοικοι με τα δημοτικά τέλη και την επί πληρωμή παροχή υπηρεσιών. Αυτό καθίσταται ακόμα βαρύτερο για τα φτωχά λαϊκά στρώματα φέτος, τρίτη χρονιά της πανδημίας, λόγω αύξησης της ανεργίας, συρρίκνωσης μισθών και συντάξεων και λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων στους λογαριασμούς ρεύματος, θέρμανσης και βασικών αγαθών. Ενώ, ακόμα χειρότερη θα είναι η κατάσταση τους επόμενους μήνες σύμφωνα με τις προβλέψεις. Παρόλα αυτά ο προϋπολογισμός του δήμου συντάσσεται με τη λεγόμενη δημοσιονομική πειθαρχία, που προωθεί την περικοπή των δημόσιων δαπανών (εξαιρώντας δαπάνες για τους μηχανισμούς καταστολής και τους εξοπλισμούς) και την αναδιανομή των πόρων μέσω του δημοσίου υπέρ των οικονομικά ισχυρών, σύμφωνα με τις επιλογές της κυβέρνησης και της Ε.Ε.
Συγκεκριμένα, ο προϋπολογισμός για το 2022 ανέρχεται στα 36.757.157 €, εμφανίζοντας μείωση κατά 703.329 € σε σχέση με τον αναθεωρημένο προϋπολογισμό του 2021, υπακούοντας στο γενικότερο πλαίσιο περιορισμού των δημόσιων κοινωνικών δαπανών. Να πάρουμε υπόψη ότι με βάση τις εκτιμήσεις τους ο αναθεωρημένος προϋπολογισμός του 2021 θα υλοποιηθεί κατά 78% μέχρι τέλος του 2021, λόγω μη είσπραξης αναμενόμενων εσόδων και επακόλουθα μη κάλυψης σχεδιαζόμενων δαπανών ή μη πληρωμής οφειλόμενων υποχρεώσεων.
Και σε αυτό τον προϋπολογισμό στα έξοδα λείπουν τα αναγκαία κονδύλια για κοινωνικές δαπάνες και έργα υποδομής, ενώ βρίσκονται χρήματα για έργα βιτρίνας, ανακατασκευών και αναπλάσεων, που παράγουν περισσότερο και ευκολότερο κέρδος για τις εταιρείες τις οποίες πρακτορεύουν τα λόμπυ των Βρυξελλών και ορίζουν τα ΕΣΠΑ ως προμηθευτές με βάση τις κατευθύνσεις τους, όπως το έργο 1,45 εκ. € για «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου», έργα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων, τοποθέτησης led, δήθεν «πράσινες» διαδρομές κλπ. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 1.049.690 € για «Αγορές-Απαλλοτριώσεις κτιρίων τεχνικών έργων και προμήθειες παγίων» τα 343.515 € (πάνω από το 1/3) προορίζονται για υπόγεια συστήματα συλλογής απορριμμάτων και από την άλλη η δημοτική αρχή ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχουν χρήματα για να προχωρήσει σε αγορά διαθέσιμων χώρων στην Κολοκοτρώνη & Νεαπόλεως για κατασκευή ενός αναγκαίου νηπιαγωγείου.
Με λίγα λόγια δεν προβλέπεται επαρκής χρηματοδότηση για αγορές ή απαλλοτριώσεις χώρων για τις ανάγκες σε παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, σχολεία, πράσινο, πολιτισμό, αντιπλημμυρικά. Και αυτό παρότι είχαν συγκεντρωθεί το 2007 και 2008 πάνω από 10 εκατ. € από το χαράτσι με την παλιά έκτακτη βαριά φορολόγηση των κατοίκων επί Χαρδαλιά με επίκληση την αγορά-απαλλοτρίωση χώρων (μεταξύ αυτών και των ακινήτων σε Νικηφορίδη, Βουτζά, Κολοκοτρώνη & Νεαπόλεως κ.α.). Η αξιοποίηση αυτών των χώρων για τις ανάγκες των κατοίκων έχει βαλτώσει. Το ποσό στην καλύτερη εκδοχή βούλωσε μαύρες τρύπες της προηγούμενης δημοτικής αρχής Χαρδαλιά με την απόφασή της να χρησιμοποιηθεί για αναπλάσεις, ανακατασκευές δρόμων & πεζοδρομίων, δημοτική αστυνομία(!!!), ανανέωση εξοπλισμού(;;;). Ένα πόσο 130.000 € αναφέρεται για την απαλλοτρίωση της Βουτζά που εκκρεμεί εδώ και χρόνια. Ενώ, ανεκτέλεστη με ευθύνη όλων των δημοτικών αρχών είναι και η αποφασισμένη από το 2000 απαλλοτρίωση στη Νεράιδα (οδ. Τσαλδάρη & Χρυσοθέμιδος) και το εξασφαλισμένο κονδύλι 368.600 € μεταφέρεται από χρόνο σε χρόνο στον προϋπολογισμό μετά και το πέρασμα του και την επιστροφή του από το Ταμείο Παρακαταθηκών.
Παράλληλα, οι αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα και η αναμενόμενη επιβολή νέου χαρατσιού ταφής των απορριμμάτων στη Φυλή θα αυξήσουν τις δαπάνες του δήμου και το κόστος δεν έχουμε κάποια διαβεβαίωση ότι δεν θα μετακυλιστεί στους κατοίκους.
Όσο για τα έσοδα προβλέπεται ότι το μεγαλύτερο μέρος προέρχεται από τους κατοίκους και όχι από τους κεντρικούς πόρους.
Οι κεντρικοί πόροι, λεγόμενοι ΚΑΠ και ΣΑΤΑ, είναι χαμηλότεροι από τους απαιτούμενους και θεσμοθετημένους και μειωμένοι κατά 64% τα τελευταία χρόνια. Ενώ για μια ακόμα χρονιά τελικά αυτά που φτάνουν στους δήμους είναι ακόμα λιγότερα από τα προβλεπόμενα. Θυμίζουμε ότι προέρχονται από την επιβάρυνση των λαϊκών στρωμάτων από ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ και φόρο εισοδήματος. Η υπόλοιπη κεντρική χρηματοδότηση βασίζεται στο κυνήγι των ευκαιριακών επιδοτήσεων του ΕΣΠΑ, που μεθοδικά προμοτάρει η Ε.Ε. και τα λόμπι της για συγκεκριμένα έργα και δράσεις. Με φανερή μεθόδευση, όταν σταματούν αυτά τα προγράμματα, η λειτουργία κοινωνικών υπηρεσιών που στηρίζεται σε αυτά να περνά εκβιαστικά είτε σε ιδιωτικές εταιρείες, είτε σε μικτές συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα.
Οι κεντρικές επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες προβλέπονται το 2022 στα 6,7 εκ. €., περίπου όσα και το 2021 που ακόμα δεν έχουν εισπραχτεί. Ενώ, οι έκτακτες επιχορηγήσεις-κονδύλια για επενδύσεις (από ΕΣΠΑ, Φιλόδημος, Τρίτσης) ύψους 6,88 εκ € είναι μειωμένα από όσα προβλεπόταν το 2021 που ήταν 8,0 εκ. €, από τα οποία μάλιστα προβλέπεται να εισπραχτούν μόλις 3,56 εκ. €.. Ενδεικτικό για αυτά τα προγράμματα είναι ότι από αυτά τα 6,88 εκ. € μόνο 230 χιλ. € προορίζονται για τη λειτουργία του Κοινωνικού Παντοπωλείου, την παροχή συσσιτίου, το Κέντρο Κοινότητας και μάλιστα αφορούν την κάλυψη των μισθών των ελαστικά εργαζόμενων που μόνο με τέτοιες ανασφαλείς εργασιακές σχέσεις λειτουργούν, ενώ για τις προμήθειες που χορηγούν βασίζονται σε δωρεές .
Τα έσοδα που προέρχονται απευθείας από τη φορολόγηση των κατοίκων, οι κεφαλικοί δημοτικοί φόροι-τέλη παραμένουν στα ίδια ψηλά επίπεδα, που ήταν και επί εποχής Χαρδαλιά, με τους μεγαλύτερους συντελεστές στο λεκανοπέδιο για κατοικίες. Χαρακτηριστικό της υποτίμησης της δύσκολης κατάστασης των νοικοκυριών η δήλωση του δημάρχου, Κατωπόδη, για να μην μειώσει τα δημοτικά τέλη «ότι αν μειωθούν κατά 0,10€/μ2 για ένα διαμέρισμα 80 τ.μ. θα αντιστοιχεί 8 € το χρόνο, ενώ για το δήμο θα είναι πολύ μεγάλο το έλλειμμα». Οι ευπαθείς ομάδες που προβλέπεται από το νόμο ότι μπορούν να έχουν έκπτωση των δημοτικών τελών δεν αξιοποιείται για την ανακούφιση των φτωχών. Στο Βύρωνα προβλέπεται ότι για να γίνει μείωση των δημοτικών τελών κατά 50% αν είναι συνταξιούχοι πρέπει να έχουν κατά κεφαλήν εισόδημα κάτω από 375 € το μήνα, δηλαδή δεν προβλέπεται απαλλαγή ή μείωση ούτε σε αυτούς που είναι κάτω από το όριο φτώχειας. Η αφαίμαξη των κατοίκων επεκτείνεται στην παροχή έναντι αντιτίμου μιας σειράς υπηρεσιών σε πρόνοια, πολιτισμό, άθληση στη λογική της ανταποδοτικότητας.
Τα δημοτικά τέλη, φόροι, έσοδα από παροχή υπηρεσιών στους κατοίκους προβλέπεται να ξεπεράσουν τα 10,5 εκατ. €. Είναι τα μόνα έσοδα που θα εισπραχτούν στο ακέραιο, εκτός εάν βρεθούμε πάλι μπροστά σε φαινόμενα απάτης όπως έγινε με Energa – Hellas Power. Να ενημερώσουμε ότι αναφέρθηκε, μετά από ερώτησή μας με βάση δημοσιεύματα ότι υπάρχουν κάποιες εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας που δεν αποδίδουν επί μήνες τα εισπραχθέντα δημοτικά τέλη, ότι αυτό συμβαίνει και στο δήμο Βύρωνα και ότι καθυστερούν ακόμα και 5 μήνες να τα αποδώσουν. Δεν δόθηκε απάντηση στην ερώτησή μας για ποιες εταιρείες πρόκειται, ούτε ενημερωθήκαμε για το ύψος των χρεών από αυτές τις εταιρείες.
Η Αριστερή Παρέμβαση κρίνει αντιλαϊκό τον προϋπολογισμό και άδικο το πολλαπλό σύστημα φορολόγησης της λαϊκής κατοικίας από κεντρικό κράτος και δήμους.
Απαιτούμε να καταργηθεί ο κεφαλικός φόρος των δημοτικών τελών που δεν λαμβάνει υπόψη την οικονομική κατάσταση του κατοίκου και την κατάσταση της κατοικίας του, αλλά μόνο τα τετραγωνικά. Να μην φορολογείται με κανένα τρόπο η κατοικία μέχρι 80 τετρ. μέτρα για μονομελή οικογένεια και 20 τετρ. μέτρα για κάθε επιπλέον μέλος.
Ζητάμε άμεσα μείωση των δημ. τελών και φόρων, όπως μειώθηκαν τα εισοδήματά μας. Πλήρης απαλλαγή για τις ευπαθείς ομάδες στην προοπτική κατάργησης των δημοτικών τελών για τα νοικοκυριά. Αύξηση της φορολογίας στα κέρδη, στις τοπικές μεγάλες επιχειρήσεις, στις τράπεζες, στη μεγάλη ακίνητη περιουσία, στα είδη πολυτελείας.
Διεκδικούμε και αγωνιζόμαστε τώρα για ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, κόντρα στις απαιτήσεις κεφαλαίου, κυβέρνησης, συστημικών παρατάξεων και Δημοτικών Αρχών.
- Να μπει τέρμα στους αντιλαϊκούς προϋπολογισμούς του δήμου.
- Αύξηση των κοινωνικών δαπανών για πρόνοια, υγεία, παιδεία, υποδομές, πράσινο, πολιτισμό, αθλητισμό. Ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών κόντρα στις απαιτήσεις τρόικας, κεφάλαιου κυβέρνησης. Να πληρώσουν αυτοί που έχουν κέρδη.
- Όχι στην πολλαπλή φορολόγηση της λαϊκής κατοικίας και την ανταποδοτική λειτουργία του δήμου. Να μειωθούν τώρα τα δημοτικά τέλη για την κατοικία των λαϊκών νοικοκυριών.
- Αγώνας για Ψωμί Παιδεία Υγεία Ελευθερία. Συλλογική οργάνωση για τα δικαιώματά μας, κόντρα στις αντιλαϊκές πολιτικές, που υπερασπίζονται τα συμφέροντα των οικονομικά ισχυρών.
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΟΛΙΓΑΡΧΙΑΣ
Πηγή: aristeriparemvasivyrona