Πώς διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά το άγχος των παιδιών, μια ανάσα πριν τη μεγάλη δοκιμασία
Για μια ακόμα χρονιά βρισκόμαστε προ της έναρξης των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με το άγχος και την πίεση παιδιών, γονέων και δασκάλων «στο κόκκινο». Ένα ταξίδι που ξεκίνησε πριν 12 χρόνια τελειώνει και μια νέα φάση ζωής ξεκινάει. Μπορούμε εμείς οι γονείς και δάσκαλοι να βοηθήσουμε τα παιδιά μας, ώστε να πάνε ήρεμα στις εξετάσεις;;. Στη συνέχεια, δίνονται 3 ΟΧΙ και ένα πολύ σημαντικό ΝΑΙ, που αν ακολουθήσουμε είναι βέβαιο ότι θα αποδυναμώσουμε το επικίνδυνο και άχρηστο άγχος που βιώνουν τα παιδιά λίγο πριν και κατά τη διάρκεια των Πανελλαδικών εξετάσεων:
ΟΧΙ#1: ΚΗΡΥΓΜΑ
Πρόκειται για την αυθόρμητη προσπάθεια όλων μας να πείσουμε τα παιδιά για τα πολλαπλά οφέλη που θα έχουν περνώντας σε μια σχολή. Και ενώ αυτά δεν αμφισβητούνται, το τελευταίο πράγμα που στην παρούσα φάση θέλει να ακούσει το παιδί είναι ακριβώς αυτό. Εκτός του ότι, το έχει ήδη ακούσει πάρα πολλές φορές τα τελευταία τουλάχιστον 2 χρόνια, τώρα μοιάζει τόσο θεωρητικό και μακρόπνοο που τείνει να εκνευρίζει ή ακόμα και να θυμώνει τα παιδιά. Μια ανάσα πριν τις Πανελλαδικές τα παιδιά δε μπορούν παρά να σκέφτονται αποκλειστικά και μόνο τις μέρες και τις στιγμές της εξέτασης.
ΟΧΙ#2: ΕΠΑΙΝΟΣ
Συχνά πιστεύουμε ότι επαινώντας τα παιδιά τα ενθαρρύνουμε και τονώνουμε την αυτοπεποίθηση τους. Είναι πράγματι έτσι, όμως , μόνο σε περιόδους ηρεμίας και χαλάρωσης. Σε φάσεις έντονου άγχους, ο έπαινος «φορτώνει» το βάρος των υψηλών προσδοκιών στα παιδιά, με αποτέλεσμα την ενίσχυση της πίεσης και συχνά την αποδυνάμωση της πίστης στον εαυτό τους. Τα παιδιά που δέχονται συνεχείς επαίνους στην περίοδο εξετάσεων δείχνουν χαμηλότερες επιδόσεις από τις αναμενόμενες.
ΟΧΙ#3: ΠΑΡΗΓΟΡΙΑ
Πόσες φορές εμείς οι ενήλικες συνοδοιπόροι στην μεγάλη δοκιμασία δε μπαίνουμε στον πειρασμό να παρηγορήσουμε τα παιδιά μας, στις δικές τους κρίσεις άγχους και στο φόβο τους για μια επερχόμενη αποτυχία; Στην πραγματικότητα, όμως, τα παιδιά χωρίς να το συνειδητοποιούν μας δοκιμάζουν. Δοκιμάζουν πόσο εμείς πιστεύουμε στην επιτυχία τους. Προσπαθώντας να παρηγορήσουμε τα παιδιά δείχνουμε ότι συμφωνούμε με την ανασφάλεια τους και ταυτιζόμαστε με την αδύναμη θέση στην οποία βάζουν τον εαυτό τους.
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΝΑΙ: «ΑΚΟΥΜΕ» ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ!
Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος διαχείρισης του άγχους είναι η ενεργητική ακρόαση όσων μας λένε ότι βιώνουν και αισθάνονται τα παιδιά. Αφήνουμε τα παιδιά να μιλάνε χωρίς να τα διακόπτουμε και μέσα από τα λόγια τους προσπαθούμε να εκμαιεύσουμε τα συναισθήματά τους. Στη συνέχεια, με τα δικά μας λόγια, αναπαράγουμε αυτά που μας είπε το παιδί πλαισιώνοντας τα με αυτά που καταλάβαμε ότι αισθάνεται. Μπορεί σε πρώτο άκουσμα να μοιάζει άτοπο, τα αποτελέσματα όμως θα μας εκπλήξουν. Όσο πιο πολύ προχωράμε διαλόγους ακούγοντας ενεργητικά τα παιδιά, τόσο περισσότερο αυτά απελευθερώνονται από το άγχος τους και «ξεκλειδώνουν» βαθύτερες σκέψεις, φόβους, ανάγκες και προσδοκίες με αποτέλεσμα να κερδίζουν την πολύτιμη ηρεμία τους.
Είμαστε εκεί, δίπλα τους! Όμως, ο αγώνας και η μάχη είναι αποκλειστικά δική τους! Εμείς ας κάνουμε στην άκρη και ας τους δώσουμε προβάδισμα στο πρώτο βήμα της νέας τους ζωής. Και μην ξεχνάμε ποτέ ότι ευτυχισμένα παιδιά γίνονται επιτυχημένοι ενήλικες!!
Τζίνα Ρούπακα
Διευθύντρια Εκπαιδευτηρίων ΑΡΕΙΜΑΝΙΟ & SO EASY ΒΥΡΩΝΑ
Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Γονέων και Δασκάλων (P.E.T – T.E.T GORDON HELLAS)