Συνέντευξη του Δημάρχου Βύρωνα κ. Γρ. Κατωπόδη στην εφημερίδα Δήμος & Πολιτεία
Με αφορµή τo νέο κύµα της πανδηµίας και τις επιπτώσεις που αυτό έχει σε όλους µας, ζητήσαµε από το Δήµαρχο Βύρωνα να µας µιλήσει για τα µέτρα που έχει πάρει ο Δήµος για την προστασία της υγείας, τη διευκόλυνση της καθηµερινότητας και τη στήριξη των Δηµοτών.
Δ&Π. Τι κινήσεις έχετε κάνει σχετικά με τα τεστ covid-19 στους εργαζόμενους στον Δήμο μας; Θεωρείτε πως είναι επαρκείς; Προγραμματίζετε άλλες;
Η πανδημία του κορονοϊού είναι μια πρωτόγνωρη συνθήκη τόσο για τη δημοτική αρχή, όσο και για ολόκληρη την κοινωνία. Ειδικά στην πρώτη καραντίνα δεν υπήρχε προηγούμενη εμπειρία και επομένως ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να σχεδιάζουμε και ταυτόχρονα να εφαρμόζουμε μέτρα προστασίας, τη στιγμή που ήταν σε εξέλιξη αυτή η πρωτοφανής υγειονομική κρίση. Θεωρώ ότι τη διαχειριστήκαμε σωστά, καθώς λάβαμε έγκαιρα μέτρα για τη λειτουργία των υπηρεσιών, προμηθευτήκαμε σε επάρκεια μέσα προστασίας (απολυμαντικά, γάντια, μάσκες ποδιές, προσωπίδες, ειδικές στολές κλπ.) και με τη σημαντικότατη συμβολή των εργαζόμενων καταφέραμε, όπως αποδείχθηκε να μην έχουμε κανένα κρούσμα στο Δήμο στην πρώτη φάση. Και αναφέρομαι στο Μάιο του 2020 όταν με τη λήξη του lockdown, ο ΕΟΔΥ ύστερα από αίτημα μας, έκανε σε όλους τους εργαζόμενους του Δήμου τεστ Covid – 19 και όλα ήταν αρνητικά.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο απευθυνθήκαμε και πάλι, επανειλημμένα στον ΕΟΔΥ για να επαναληφθεί η διαδικασία μετά την επιστροφή των εργαζόμενων από την καλοκαιρινή τους άδεια. Αυτό δεν κατέστη δυνατό λόγω των υποχρεώσεων του Οργανισμού, οπότε αποφασίσαμε να κινηθούμε αποφασιστικά για να προστατεύσουμε τους εργαζόμενους και τους δημότες που συναλλάσσονται με το Δήμο. Προχωρήσαμε λοιπόν, σε μια συνεργασία με διαγνωστικό κέντρο του Βύρωνα ώστε, με την έγκριση και του γιατρού εργασίας, όποιος εργαζόμενος απαιτείται να υποβληθεί σε τεστ Covid – 19, (στενή επαφή, υποψία επαφής, συμπτωματικός, κλπ.) να μπορεί να το κάνει δωρεάν. Παράλληλα έχουμε έτοιμη νέα σύμβαση για το 2021 για rapid test και PCR test.
Εκτός από τα παραπάνω, ήδη από το Μάρτιο του 2020 έχουμε σύμβαση με ειδικευμένη εταιρεία και απολυμαίνουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα, προληπτικά, το Δημαρχείο καθώς και όλα τα κτίρια του δήμου, τους παιδικούς σταθμούς αλλά και τα σχολεία που εμφανίζονται κρούσματα κορονοϊού, όπως προβλέπουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Δ&Π. Με ποιο τρόπο οι δομές και υπηρεσίες του Δήμου, στις υπάρχουσες συνθήκες, εξυπηρετούν τους δημότες και πόσο ικανοποιημένος είστε απ’ το επίπεδο και την ποιότητά τους;
Κύριο μέλημά μας ήταν από την αρχή η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολίτων με υγειονομική ασφάλεια. Γι’ αυτό και λάβαμε τα παρακάτω μέτρα:
• Προώθηση της ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης των πολιτών μέσω της πλατφόρμας «e-ξυπηρέτηση Πολιτών» που εγκαινιάσαμε στην ιστοσελίδα μας αλλά και του www.gov.gr που επιτρέπουν την απευθείας έκδοση πολλών πιστοποιητικών.
• Εξυπηρέτηση κατόπιν ραντεβού.
• Λειτουργία πλατφόρμας για Ηλεκτρονικό Ραντεβού (https://rantevou.dimosbyrona.gr).
• Χρήση τηλεφωνικού ραντεβού με τις υπηρεσίες, για τους πολίτες που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία.
• Είσοδος πολιτών στα κτίρια του Δήμου μόνο όταν είναι εντελώς απαραίτητο και λήψη μέτρων ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός.
• Θερμομέτρηση όλων των πολιτών που έρχονται στις δημοτικές υπηρεσίες.
• Υποχρεωτική χρήση μάσκας από όλους.
Σε ότι αφορά την προστασία των πολιτών σε ευρύτερη κλίμακα, καθιερώσαμε ήδη από την πρώτη καραντίνα και συνεχίζουμε, συνεργεία με την υδροφόρα του Δήμου να πλένουν και να απολυμαίνουν πολυσύχναστες πλατείες και σημεία του δήμου μας.
Είμαστε ικανοποιημένοι, από την αποτελεσματικότητα των μέτρων που έχουμε λάβει μέχρι τώρα, ωστόσο θα μπορούσαμε να κάνουμε πολλά περισσότερα αν είχαμε μεγαλύτερη στήριξη από την κυβέρνηση σε κονδύλια και σε προσωπικό. Παρόλα αυτά δεν επαναπαυόμαστε είμαστε σε διαρκή εγρήγορση γιατί, όπως είπα και στην αρχή, αυτή είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση που δεν γνωρίζουμε πως θα εξελιχθεί.
«Οι Δήμοι μπορούν να παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της πανδημίας, γιατί βρίσκονται κοντά στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας. Παρ’ όλα αυτά δεν στηρίχθηκαν όπως θα έπρεπε ούτε οικονομικά ούτε με επιπλέον προσωπικό. Από την πλευρά μας όλο αυτό το διάστημα διεκδικούμε συνεχώς περισσότερα κονδύλια για να μπορέσουμε να διευρύνουμε τις υπηρεσίες μας προς τους δημότες»
Δ&Π. Ποιες δομές και τι υπηρεσίες παρέχει ο Δήμος στις ευπαθείς ομάδες (ΑΜΕΑ, Ηλικιωμένοι, άνεργοι, χαμηλά εισοδήματα κλπ.) αυτή τη δύσκολη περίοδο, σχετικά με τις υλικές αλλά και ψυχολογικές ανάγκες τους;
Με τα μέτρα που ελήφθησαν για την πανδημία αναγκαστήκαμε να κλείσουμε πολλές δημοτικές δομές, γεγονός που επηρέασε την κοινωνική πολιτική του Δήμου μας. Φροντίσαμε ωστόσο να προσφέρουμε διεξόδους τόσο σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού όσο και στο σύνολο της κοινωνίας του Βύρωνα. Αρχικά οι κοινωνικοί λειτουργοί του Δήμου κατέγραψαν τις ανάγκες των ευπαθών ομάδων. Στη συνέχεια προχωρήσαμε:
• Στην εξυπηρέτηση των πολιτών κατ’ οίκον (βοήθεια στο σπίτι).
• Στον εμβολιασμό κατ’ οίκον για τη γρίπη, από τις νοσηλεύτριες του Δήμου.
• Στην ατομική ψυχολογική υποστήριξη ενήλικων με τηλεδιάσκεψη.
• Στην ατομική ψυχολογική υποστήριξη παιδιών δια ζώσης.
• Στη λειτουργία των σχολών γονέων με τηλεδιάσκεψη.
• Στη διανομή τροφίμων και αγαθών, σε άπορους και σε ευπαθείς ομάδες από τις κοινωνικές δομές (Παντοπωλείο, Συσσίτιο, Φαρμακείο).
• Στη λειτουργία του κολυμβητηρίου για άτομα με αναπηρία που έχουν ανάγκη θεραπευτικής άσκησης.
Παράλληλα, θεωρώντας ότι η άθληση είναι το κλειδί για σωματική και ψυχική υγεία, εγκαινιάσαμε μια ειδική ενότητα με τίτλο «Γυμναστική στο σπίτι μέσα στην Καραντίνα» με βίντεο που ανεβαίνουν στο κανάλι του Δήμου στο You Tube και δημιουργούνται από τους γυμναστές και τη φυσικοθεραπεύτρια των ΚΑΠΗ του Δήμου μας, ώστε να μπορεί ο κόσμος να γυμναστεί υπεύθυνα και με ασφάλεια μέσα στο σπίτι του. Φροντίσαμε επίσης, το δημοτικό στάδιο να μένει ανοικτό έως αργά τα Σάββατα και τις Κυριακές (8.00-20.30) για να μπορούν οι πολίτες να γυμνάζονται και μάλιστα με την καθοδήγηση των γυμναστών μας που βρίσκονται εκεί. Για όλα τα παραπάνω θέλω να ευχαριστήσω τους εργαζομένους του Δήμου για την υπεύθυνη στάση και την προσφορά τους και μέσα στην πανδημία.
Δ&Π. Κατά πόσο έχει προχωρήσει και σε ποιους τομείς έχει γίνει ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου;
Από την ανάληψη των καθηκόντων μας μέχρι σήμερα ήταν στις προτεραιότητες η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Δήμου Βύρωνα για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Με το σκεπτικό αυτό:
• Δημιουργήσαμε εφαρμογή για την υποβολή των αιτημάτων των πολιτών ηλεκτρονικά, μέσα από την ιστοσελίδα του Δήμου, τα οποία μάλιστα προωθούνται απευθείας στις αρμόδιες υπηρεσίες.
• Εγκαταστήσαμε ηλεκτρονικές εφαρμογές για τη διαχείριση των αθλητικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα στο κολυμβητήριο οι Δημότες υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις αιτήσεις τους, τα δικαιολογητικά τους, ενώ είναι έτοιμες και οι ηλεκτρονικές πληρωμές.
• Το ίδιο συμβαίνει με αντίστοιχη εφαρμογή για την διαχείριση των Παιδικών Σταθμών.
• Έχουμε διασυνδεθεί με την ΑΑΔΕ για εύκολη αναζήτηση των στοιχείων φυσικών και νομικών προσώπων, στοιχείων κατόχων οχημάτων, φορολογικής ενημερότητας κ.α.
• Εγκαταστήσαμε πρόσφατα εφαρμογή για Ηλεκτρονικά Ραντεβού λόγω του COVID-19, η οποία θα βοηθήσει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και μετά την πανδημία. Τα στοιχεία που έχουμε από την ανταπόκριση του κόσμου δείχνουν ότι οι Δημότες έχουν αγκαλιάσει αυτή τη δυνατότητα.
• Είμαστε έτοιμοι αξιοποιώντας, το πρόγραμμα «Τρίτσης» να επεκτείνουμε τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δήμου, ώστε οι Δημότες να μπορούν να εξυπηρετηθούν εξ αποστάσεως και να μην απαιτείται η παρουσία τους στις δημοτικές υπηρεσίες.
Δ&Π. Σε ποιο βαθμό η πολιτεία στηρίζει τις δράσεις του Δήμου στην περίοδο της πανδημίας;
Ήδη από την καραντίνα του Μαρτίου, έγινε αντιληπτό και από την κυβέρνηση, ότι οι Δήμοι μπορούν να παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της πανδημίας, γιατί βρίσκονται κοντά στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας. Παρ’ όλα αυτά δεν στηρίχθηκαν όπως θα έπρεπε ούτε οικονομικά ούτε με επιπλέον προσωπικό. Από την πλευρά μας όλο αυτό το διάστημα διεκδικούμε συνεχώς περισσότερα κονδύλια για να μπορέσουμε να διευρύνουμε τις υπηρεσίες μας προς τους δημότες. Συγκεκριμένα, με επιστολή που έστειλα στους υπουργούς Παιδείας και Εσωτερικών, ζήτησα περισσότερο προσωπικό καθαριότητας για το σωστό καθαρισμό – απολύμανση των σχολείων αλλά και οικονομική στήριξη για τεστ covid-19 σε μαθητές δασκάλους και καθηγητές. Ζήτησα επίσης από το υπουργείο Υγείας το διορισμό ενός γιατρού για την Πρωτοβάθμια κι ενός για την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση που θα παρακολουθούν την πορεία του κορονοϊού στα σχολεία μας. Επίσης από την 1η Υγειονομική Περιφέρεια ζητήσαμε την ενίσχυση του Κέντρου Υγείας Βύρωνα με ιατρικό- νοσηλευτικό προσωπικό και με κατάλληλο εξοπλισμό, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει και ως κέντρο αναφοράς Covid-19. Τίποτα από αυτά δεν έγινε.
Δ&Π. Αναφορικά με τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στη τηλεκπαίδευση των μαθητών προτίθεται ο δήμος Βύρωνα να αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες για την διευκόλυνση του εκπαιδευτικού έργου;
Στο δημοτικό συμβούλιο, στις 23 Νοεμβρίου, προτείναμε και έγινε αποδεκτό, να αναλάβει η δημοτική αρχή την πρωτοβουλία να ζητήσει από το Υπουργείο Παιδείας την εκ περιτροπής λειτουργία των σχολείων μας, όταν αυτά ξαναλειτουργήσουν. Θα ζητήσουμε ακόμα τη μείωση της εξεταστέας ύλης, εξαιτίας των ειδικών συνθηκών που δημιουργήθηκαν από την καραντίνα. Τα δύο παραπάνω αποτελούν αιτήματα και του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας. Επίσης, επειδή διαπιστώσαμε, από αιτήματα σχολείων και πολιτών, ότι πολλές οικογένειες του Βύρωνα δεν διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για να μπορούν τα παιδιά να συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση, προχωράμε στην αγορά tablets για τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αγοράζουμε tablets και για τους μαθητές της Πρωτοβάθμιας, στο μέτρο που το επιτρέπουν τα οικονομικά του δήμου, καθώς οι ανάγκες εδώ είναι πολύ μεγαλύτερες. Η χορήγηση εξοπλισμού στους μαθητές που δεν διαθέτουν είναι υποχρέωση της Πολιτείας, η οποία δεν τηρήθηκε, ούτε χρηματοδότησε τους δήμους γι’ αυτό. Συνεχίζουμε λοιπόν, να διεκδικούμε δυναμικά περισσότερα για τους δημότες μας, ωστόσο εκείνοι περιμένουν από εμάς έργα και αυτό κάνουμε. Καθημερινός στόχος μας, είναι να στεκόμαστε στο πλευρό των δημοτών με πράξεις και μέσα στην καραντίνα, με κάθε τρόπο.